Opinie: Student, luier wat vaker op de bank!

Studenten in een collegezaal in Tilburg. Beeld anp

De huidige generatie studenten ervaart een steeds grotere druk om te presteren. Daarom komt er een actieplan om burn-outs onder studenten en een ‘generatie van zombies’ te voorkomen.

Ik was zelf zo’n ambitieuze student die altijd maar doorging en wilde presteren. Na mijn master in Londen begon ik, vanzelfsprekend, in een ­traineeship bij een grote corporate, gevolgd door een goede baan bij hetzelfde bedrijf. Ik had een levendig sociaal netwerk en een fijne relatie.

En toen ging het mis. Tijdens een vakantie kreeg ik knokkelkoorts, waardoor ik fysiek en mentaal was uitgeput. Ik negeerde echter dat ik rustig aan moest doen en had binnen vijf maanden een burn-out te pakken.

Door een overvloed aan informatie, multitasking, sociale media en een enorme vergelijk- en prestatiedrang worden studenten doorlopend blootgesteld aan stressfactoren. Als onze hersenen continu in de ‘vecht’- of ‘vlucht’-modus verkeren, kunnen we overprikkeld raken en uiteindelijk een burn-out krijgen.

Hoe voorkomen we dat er een generatie van zombies ontstaat? Drie concrete tools om studenten op weg te helpen:

Stap 1. Blok tien minuten tijd per dag om helemaal niks te doen. Om te luieren op de bank, een blokje om te lopen of te mediteren. Hierdoor word je niet alleen creatiever, maar geef je je hersenen de tijd je dag te verwerken en laad je je energie op. Dit kan in het begin wat onnatuurlijk aanvoelen, maar went vanzelf. Oefenen dus!

Stap 2. Monotask. Focus je honderd procent op dat waar je mee bezig bent en doe geen tien dingen tegelijkertijd. Zo word je productiever en ­verhoog je je concentratie. Leg je telefoon weg. Zet je e-mail uit. Beperk afleiding om je heen. Je zal zien hoeveel rust dit je brengt.

Stap 3. Plan je week en maak keuzes. Bekijk je afspraken en bepaal wat je energie geeft en wat niet. Durf afspraken af te zeggen die energie vragen. Als je ja zegt tegen dingen die je echt leuk vindt, zal je merken dat je energieniveau omhoogschiet.

Natuurlijk vraagt een maatschappelijk probleem als dit om een collectieve aanpak. En die beweging lijkt er langzaam te komen. Maar een samenleving waarin een overdaad aan prikkels en snelheid onderdeel van de cultuur is geworden, zal niet van de ene op de andere dag veranderen. Dus komt het aan op de verantwoordelijkheid van de student zelf.

Lees je dit en denk je: ‘Leuk, maar hier heb ik geen tijd voor?’ Als ervaringsdeskundige geef ik je gratis advies: maak de tijd! Als je een burn-out hebt, ben je veel verder van huis.

Wist je dat de gemiddelde duur van een burn-out 242 dagen is? Dat is 348.480 minuten. Door elke dag tien minuten voor jezelf te plannen en dat tot je 95ste te doen, ben je evenveel tijd kwijt als je nodig zou hebben om te herstellen van een burn-out.

Kies voor jezelf. In een samenleving die de keuze niet voor jou gaat maken, ben je de smid van je eigen geluk.

Fleur Brunninkhuis is life coach, burn-out-ervaringsdeskundige en studeerde Psychologie aan de ­London School of Economics and ­Political Science. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.