OpinieFietsverbod

Opinie: NS, doe niet zo moeilijk over fiets in trein

Het fietsverbod van de NS zet geen zoden aan de dijk en belemmert een goede mobiliteit, juist nu Nederland weer van het slot gaat, betoogt Bert Sitters.

Reizigers op het treinstation van Hengelo, toen fietsen nog wel mee mochten in de trein. Beeld ANP

De NS staat vanaf 12 mei geen fietsen meer toe in de trein. Het is een tijdelijke coronamaatregel. Volgens NS is dit vanwege ruimtegebrek en het ontmoedigen van zoveel mogelijk niet-essentieel reizigersverkeer.

Maar als het om ruimtegebruik gaat, zet het fietsverbod totaal geen zoden aan de dijk. Uitgangspunt is een maximale bezetting van 40 procent. Een dubbeldekstreinstel met vier rijtuigen heeft ongeveer vierhonderd zitplaatsen, maar in deze treinstellen is slechts de ruimte van zes klapstoeltjes beschikbaar voor het plaatsen van fietsen van reizigers. Waar praten we dan over?

Nu Nederland weer langzaam van het slot gaat, zal er steeds meer ­behoefte aan vervoer ontstaan. Is dit alleen weggelegd voor mensen met een auto? Wat voor verkeerscongesties kunnen er ontstaan als er geen ­alternatieven zijn?

Ondanks alle pogingen tot werkurenspreiding is verreweg het meeste reizigersaanbod tijdens de spits, waarin voor de coronacrisis ook al geen fietsen meegenomen mochten worden. In de daluren zal dus ruimte blijven. Gezien deze ontwikkelingen zou NS best plaats kunnen bieden aan recreatieve reizigers met een fiets, binnen de 40-procentsnorm. Zeker buiten de spitsuren.

Bert Sitters is fietsroutemaker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden