OpinieStagetekorten

Opinie: Neem dichtgetimmerd stagestelsel op de schop

De huidige stagetekorten ontnemen tienduizenden studenten hun kans op een stage en een diploma, betoogt Maarten Brand.

Een verpleegkundige in opleiding in actie in een revalidatiecentrum.Beeld Marcel van den Bergh

Deze maand begint voor veel studies de stageperiode weer en ook hier zijn de effecten van het coronavirus merkbaar: voor duizenden jongeren is geen stageplaats beschikbaar. Pijnlijk in een land met meer dan 210 duizend stages en ruim 125 duizend leerbanen in het mbo alleen. En eigenlijk schandalig dat we dit niet weten op te lossen. Hoe kan het dat er zó veel stageplekken op papier beschikbaar zijn, maar in de praktijk toch tekorten ontstaan? Willen bedrijven niet? Zitten scholen te slapen? Is iedereen failliet gegaan?

Nee, naast zwaargetroffen sectoren waar je tekorten kunt verwachten zoals horeca en evenementen zijn er ook bedrijfstakken waar het best goed gaat. Daarnaast merk ik bij scholen en bedrijven vaak een grote bereidheid om creatief te denken in oplossingen.

Het is het huidige systeem van erkenningen die het aanpakken van de problematiek in de weg staat. Om met mbo-stagiairs te werken, is het voor bedrijven verplicht een erkend leerbedrijf te zijn. Dit houdt in dat je als bedrijf aan een aantal eisen moet voldoen. Best strikte eisen. Dat is een goed systeem; de stage is een belangrijk onderdeel van de opleiding en we willen allemaal dat studenten een goede opleiding krijgen.

De huidige structuur van erkenningen is echter behoorlijke gefragmenteerd. Dit leidt ertoe dat je een leer­bedrijf moet vinden dat precies voor jouw opleiding een erkenning heeft. Logisch dat een student autotechniek niet gaat stagelopen bij een accountantskantoor. Maar wil je als horecastudent bij de receptie van een autobedrijf werken om mensen te leren ontvangen? Dat kan niet zomaar. Wil je als commercieel student in de zorg aan de slag? Kan ook niet zomaar.

Dit systeem moet op de schop. Want het is precies die flexibiliteit die nodig is om de door de coronacrisis ontstane stagetekorten aan te pakken. De honderduizenden erkende bedrijven en de scholen hebben nú meer vrijheid nodig om creatieve oplossingen te realiseren. Het systeem van erkenningen frustreert dat. Dat is niet alleen nu een probleem, maar ook contraproductief op de langere termijn.

De kans is groot dat studenten gedurende hun loopbaan verschillende dingen doen. Hiervoor zijn naast vakinhoudelijke vaardigheden ook algemene vaardigheden zoals ondernemerschap, flexibiliteit, en leervermogen nodig. Vaardigheden die de eerdergenoemde horecastudent ook kan ontwikkelen als zij (tijdelijk) stageloopt bij de receptie van een autobedrijf of een verzorgingshuis. Sterker: misschien ontwikkeld ze die vaardigheden wel beter als zij in diverse werelden werkervaring opdoet.

Een dichtgetimmerde structuur met beperkte ruimte voor creatieve oplossingen voor de huidige stagetekorten ontneemt tienduizenden studenten hun kans op een stage en daarmee op een diploma. Bovendien missen ze de kans vaardigheden te ontwikkelen die de arbeidsmarkt straks van hen zal vragen. Stop dus met de rigide structuren en zorg voor brede erkenningen aan leerbedrijven waarin mensen weten wat goede begeleiding is, het juiste leerklimaat heerst en studenten meer leren dan alleen praktische vaardigheden voor de korte termijn. Zo krijgen scholen en bedrijven de ruimte voor oplossingen en kunnen studenten zich ontwikkelen tot beginnend professional. Zo niet dan blijft het, ondanks oproepen, initiatieven en miljoenen euro’s subsidie, dweilen met de kraan open. 

Maarten Brand is stage-expert en auteur van Het grote stageboek voor werkgevers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden