OpinieFamke Louise en Gommers

Opinie: Laat deskundigen en influencers het podium delen

Talkshows kunnen een verbindende rol spelen, leert ontmoeting tussen Famke Louise en Gommers.

Zangeres en vlogger Famke Louise en Diederik Gommers, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care tijdens de uitzending van de talkshow Jinek. Samen nemen zij een campagne op waarin experts, specialisten, influencers en jonge mensen het gesprek met elkaar aangaan over het coronavirus.Beeld ANP

Binnen mijn wetenschappelijke kring werd de veelbesproken ‘discussie’ tussen influencer Famke Louise en intensivist Diederik Gommers bij Jinek met leedvermaak aanschouwd. ‘Niet serieus nemen’, was de consensus. Dit dédain werd gedeeld door tv-recensenten en columnisten van verschillende media. ‘Als de lege aandachtszoekers weer aan de poort staan, laat de talkshows dan eens #ikdoenietmeermee zeggen’, schreef Arjen Fortuin in NRC. In lijn hiermee verklaarde OMT-lid Andreas Voss in deze krant dat influencers in Nederland een podium krijgen en daarmee ‘onterechte autoriteit’ verwerven.

Tweedeling

Vanwaar deze angst, vraag ik mij af? Influencers hebben al een groot eigen podium. Juist het scheiden van de podia van de traditionele en sociale media versterkt het onbegrip over de werkelijkheid en leidt tot een tweedeling in de maatschappij.

De televisietalkshow is bij uitstek een medium dat kan dienen als een verbindend podium. Een sprekend voorbeeld hiervan is het resultaat van de ontmoeting tussen Famke Louise en Gommers. Zij lanceerden nadien een gezamenlijke campagne vóór de coronamaatregelen.

Uiteraard zal een gesprek tussen deskundigen en influencers niet altijd een dergelijke uitkomst hebben, maar dat ligt ook aan de deskundigen en de influencers die aan tafel zitten. Er is hier een belangrijke rol weggelegd voor de redactie van talkshows.

Het zal niet eenvoudig zijn om inhoudelijke deskundigen te vinden die in deze setting willen aanschuiven en net als Gommers beschikken over goede communicatievaardigheden, een respectvolle attitude en empathie. Evenmin is elke influencer een geschikte tafelgast. Uiteraard, hoe dwazer het complotdenken, hoe groter de tegenstelling, des te meer sensatie en hogere kijkcijfers. De verbindende rol die de televisietalkshow in dit maatschappelijke debat speelt, zou die kijkcijferdrift moeten overstijgen.

Desinformatie

#ikdoenietmeermee toont hoe snel influencers zich kunnen organiseren en een voor de samenleving potentieel gevaarlijke boodschap kunnen verkondigen. Dat een dergelijke mobilisatie maatschappelijke invloed kan hebben, is terug te zien in de antivaccinatiebeweging.

Enkele jaren geleden begonnen de zogenoemde ‘anti- vaxxers’ zich via sociale media te mobiliseren en de vaccinatiegraden daalden tot onder de kritische waarde. Pas nadat VWS-staatssecretaris Paul Blokhuis een landelijke campagne was begonnen vóór het vaccineren, media aandacht besteedden aan het onderwerp en gesprekken tussen anti-vaxxers en inhoudelijke deskundigen werden uitgezonden op televisie, stagneerde deze daling.

Het is een kwestie van tijd voordat het volgende maatschappelijk relevante thema een actie teweegbrengt op sociale media. Hoe beschermen we die vrijheid van meningsuiting zonder dat de samenleving ziek wordt van desinformatie? Een eerste goede stap zou zijn om eerder het podium te delen. De verbinding zoeken tussen ‘zij’ van de traditionele media en ‘zij’ van de sociale media wordt het nieuwe normaal.

Bernard Leenstra is huisarts in opleiding en arts-onderzoeker. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden