OpinieAutodelers

Opinie: Kabinet, help de thuiswerker van zijn dure auto af

Nederland werkt thuis, met als gevolg dat auto’s vaak ongebruikt stilstaan. Daar moet het kabinet munt uit slaan, vinden Victor van Tol en Erik Rutten.

Een man in Maasbommel geeft zijn auto eens een grondige schoonmaakbeurt. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Een man in Maasbommel geeft zijn auto eens een grondige schoonmaakbeurt.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

In Nederland zijn er 8,7 miljoen auto’s op 17 miljoen inwoners. Vanwege corona staan al deze auto’s nog vaker hele dagen stil. Nu mensen vaker thuiswerken, ligt er een grote kans om werk te maken van de transformatie van autobezit naar duurzaam delen. Tegen tal van klimaatambities in, kopen mensen echter toch weer meer tweedehands auto’s. Gek dat de overheid autobezit fors stimuleert en elektrisch autobezit zelfs subsidieert, terwijl er hoge drempels bestaan voor autodelen tussen buren.

Begrijp ons niet verkeerd, de overstap naar elektrisch rijden is een goede zaak. Wel is het de vraag hoe wij met elkaar het meest efficiënt kunnen zorgen voor winst voor het klimaat. Voor elektrisch autobezit trekt het kabinet volgens de Algemene Rekenkamer tot aan 2022 meer dan 700 miljoen euro uit. Dat is minimaal 5.600 subsidie per bezitter per jaar.

Autodelers ontvangen 0 euro aan voordeel en betalen het volle pond aan belastingen. De doelstelling van het kabinet voor 100.000 deelauto’s in 2018 werd niet gehaald en is doorgeschoven naar 2021.

Met de inzet van deelauto’s heeft de samenleving als geheel minder auto’s nodig. Dankzij een klein duwtje in de rug voor particuliere initiatieven zou autodelen verder door kunnen breken. Autodelers verminderen hun CO2-uitstoot met 8 tot 13 procent, omdat zij per reis bewuster kiezen voor bijvoorbeeld de fiets of de auto. Uit oogpunt van het klimaat is het stimuleren van deelauto’s stukken voordeliger voor de schatkist. Ook komt er dan meer ruimte voor groen en voor woningbouw, omdat er minder auto’s stilstaan langs de kant van de straat.

Taboe

Ondanks alle private deelauto-initiatieven lijkt het na 10 jaar voor beleidsmakers nog steeds taboe om autobezit daadwerkelijk terug te dringen met te veel CO2-uitstoot en kosten als gevolg. Daarom roepen wij politici en beleidsmakers op een doorbraak te bereiken: help thuiswerkers van hun dure geparkeerde auto af.

Concreet kan het overheidsbeleid beter op drie punten. Geef particuliere autodelers in de eerste plaats vaker voorrang. Oftewel, biedt werknemers, zzp’ers en ondernemers die hun auto beschikbaar stellen ook voordelen in lijn met elektrische auto’s, zoals minder wegenbelasting. Of draag bij aan het inbouwen van autodeelkastje’s, zodat mensen kunnen delen zonder sleuteloverdracht.

Ten tweede, verleen particuliere autodelers een parkeervergunning met korting en zonder wachttijd. En geef, ten derde, autodelen de plek die het verdient in overheidsvoorlichting. Maak het tot prioriteit in de IedereenDoetWat-campagne. Het delen van je auto wordt zo tot norm gemaakt. En laat dan ook zien hoeveel beter Nederland oogt met minder auto’s op straat.    

Victor van Tol is oprichter van particulier autodeelplatform SnappCar en Erik Rutten is de nieuwe ceo. Snapp Car is een van de private initiatieven om buren makkelijker hun auto te laten delen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden