Opinie

Opinie: de fietsstraat, zegen of gevaar?

Na het dodelijk ongeval in Leiden van afgelopen zaterdag dringt de vraag zich op hoe veilig een fietsstraat eigenlijk is, betoogt Ronald Mantel.

Nuenen - Een verkeersbord met de tekst 'Fietsstraat, auto te gast'. Beeld ANP / Hollandse Hoogte / Venema
Nuenen - Een verkeersbord met de tekst 'Fietsstraat, auto te gast'.Beeld ANP / Hollandse Hoogte / Venema

Sinds ruim 25 jaar bestaat het concept fietsstraat in Nederland. Bedoeld om vooral in woonwijken duidelijk te maken dat autoverkeer er niet de hoofdrol vervult, maar ruimte te bieden aan fietsers, van alle leeftijden. Ander, gemotoriseerd, verkeer heeft toegang tot die fietsstraat; het staat ook zo fraai op het verkeersbord: ‘Fietsstraat, auto’s te gast.’

Mooi uitgangspunt, zeker als je naar de regelgeving kijkt: maximumsnelheid voor overig gemotoriseerd verkeer is 30 km per uur en auto’s mogen fietsers niet inhalen. Welbeschouwd gebruikt ander verkeer dan fietsers het (verbrede) fietspad ten eigen bate. Vaak gaat dit goed.

Maar afgelopen zaterdag vond een afschuwelijk ongeval plaats in Leiden, op de Steenstraat, een doorgaande weg van het station naar de binnenstad, waarbij een jong kind op haar fietsje om het leven kwam. Een drama, voor haar, haar ouders die met haar meefietsten, de familie en iedereen om haar heen. Ook voor de talloze omstanders die van dit ongeval getuige waren.

De Steenstraat is ingericht als fietsstraat. Niet toegankelijk voor auto’s, maar wel voor stadsbussen èn taxi’s. In dit geval ook nog eens in beide richtingen, vanwege werkzaamheden, en taxi’s zijn naar mijn weten ook gewoon auto’s, zij het met een openbaar vervoerfunctie. Met zoveel verkeer wordt het al snel druk op zo’n traject en wordt de essentie van de fietsstraat geweld aangedaan. Met afschuwelijke gevolgen. En dit is geen incident: het fietsstraatconcept leidt vaker tot onduidelijkheid over de voorrang of prioriteit van verkeersgebruikers en tot ongelukken.

Wordt het niet eens tijd om het ongetwijfeld goedbedoelde concept te heroverwegen en een heldere keuze te maken: òf een fietspad, òf een weg voor overig verkeer met een gescheiden fietspad? Het zou wellicht drama’s als die in Leiden kunnen voorkomen.

Ronald Mantel, Haarlem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden