Column Nieuw Venster

Op Instagram betekent ‘goed om je eens in te verdiepen’ vaak ‘koop het nou maar gewoon’

Loes Reijmer werpt in deze rubriek een blik op onlinecultuur.

‘Goed om je eens in te verdiepen’, schreef Romy Boomsma deze week op Instagram. ‘Het belang van natuurlijke deodorant tijdens het geven van borstvoeding (en eigenlijk altijd).’ Uiteraard werd het betreffende potje en de site waar het verkrijgbaar is erbij vermeld, want op Instagram betekent ‘goed om je eens in te verdiepen’ vaak ‘koop het nou maar gewoon’.

Ik gniffelde om het aanmatigende zinnetje, rolde met mijn ogen en klikte vervolgens door naar de webshop, want zo doeltreffend is Instagram-marketing.

Als u geen jonge moeder met een Instagram-account bent dan kent u Romy Boomsma waarschijnlijk niet. Bent u dat wel, dan is de kans groot dat u droomt van een huis met krijtverf op de muren en bedden vol weelderig gewassen linnen. Boomsma, vrouw van tv-presentator Arie Boomsma, is fulltime thuis bij haar twee kinderen en onderhoudt een levendig Instagram-account. Daarin kun je, zo schreef Vogue vorig jaar bewonderend, ‘eindeloos verdwalen’. Zelf heeft ze, in heerlijk modebladenjargon, ‘een bohémien persoonlijke stijl die inspireert’.

Invloed

De term influencer heeft een goedkope bijklank, omdat er in de regel dingen omhoog worden gehouden tegen betaling, maar Boomsma is een influencer in de letterlijke zin: ze heeft invloed, terwijl veel van haar posts niet gesponsord zijn. Als zij haar dochter een panterlegging aantrekt dan dartelen er in een mum van tijd talloze andere dochters in panterlegging over Instagram. Toen ze een foto plaatste van haar dochter met nieuwe leren schoentjes, explodeerde de webshop waar de schoentjes verkrijgbaar zijn. Ik weet dit helaas allemaal, omdat mijn dochter dus óók die panterlegging en schoentjes heeft.

Boomsma’s invloed op stijlgebied is onmiskenbaar en ik vermoed dat hetzelfde geldt voor het soort moederschap dat ze propageert. Of nou ja, ik vrees het zelfs. Het feministisch handboek schrijft nu voor dat ik eerst moet roepen dat elke vrouw vrij is in haar keuzes, wat natuurlijk zo is, maar ik denk ook dat de emancipatie niet echt geholpen is met de populaire posts van Boomsma. Die verheerlijken het natuurlijke moederschap, de totale opoffering, het vastgesnoerd-aan-je-kind-zitten en borstvoeding boven alles. Dingen die niet echt verenigbaar zijn met werk of het voor moeders toch nog altijd problematische concept genaamd ‘een eigen leven’, of pardon: ‘een uurtje voor jezelf’.

Romy Boomsma op Instagram. Foto Instagram

Baarmoederlijke zaken

Onlangs gaf ze via Instagram Stories wat meer informatie over de slaaproutines van haar kinderen. De oudste sliep pas met 2 jaar de klok rond, haar zoon van een half jaar oud wordt nog twee keer wakker voor borstvoeding. ‘Ik vind het altijd een geruststellende gedachte dat hij nog wakker wordt om te drinken (in verband met de dalende bloedsuikerspiegel, voor baby’s is ’s avonds laat of ’s nachts voeden juist heel gezond).’ Die claim is betwistbaar aangezien haar zoon niet meer een heel jonge baby is. Maar dat jarenlange slaaptekort is in elk geval voor één iemand ongezond, en dat is de moeder. Ook ‘het belang van natuurlijke deodorant tijdens het geven van borstvoeding’ is flauwekul – althans: er zijn geen bewijzen voor de schadelijkheid van een normale dot Unilever onder de oksel.

Begin dit jaar schreef Hidde Boersma in de Volkskrant een interessant artikel over de nieuwe antimodernisten die met hun hang naar het natuurlijke een antikapitalistisch statement willen maken en zo controle proberen te behouden in een veranderende wereld. Het betreft vooral hoogopgeleide vrouwen – iets wat je dus ook weerspiegeld ziet in de Instagram-account van bohémien Boomsma. Overigens is dat antimodernisme ook een luxe. Het potje natuurlijke deodorant kost bijna 20 euro, de stapel draagdoeken die Boomsma in haar kast heeft liggen is duizenden euro’s waard. Ze is ambassadeur van het merk en krijgt ze gratis, maar dat het oermoederschap gepromoot wordt in combinatie met doeken die honderden of zelfs duizenden euro’s kosten is veelzeggend. Het instagramoermoederschap draait om opoffering - en is onbetaalbaar.

Wellicht merkte u dat het hier de afgelopen tijd wat meer over baarmoederlijke zaken ging. Dat klopt, en dit is dan ook het laatste stukje voor mijn zwangerschapsverlof. Ik ga dromen van bedden vol prijzig gewassen linnen. En daarna gewoon weer aan het werk. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.