ColumnLoes Reijmer

Op Google wint de anti-abortuslobby het van de overheid

null Beeld

Het is, zo zei een woordvoerder donderdag in de Volkskrant, ‘een korte en krachtige naam’. Vrouwen die zwanger zijn en een abortus overwegen kunnen voor betrouwbare informatie voortaan terecht op Onbedoeldzwanger.info, niet te verwarren met Onbedoeldzwanger.nl, want die site linkt naar informatie van een anti-abortusorganisatie.

Inmiddels is dat laatste webadres na de berichtgeving leeggehaald, de eigenaar had geen zin in gedoe, maar het geklungel verdient desalniettemin een mooi paragraafje in het almaar uitdijende encyclopedische werk ‘Ict-fiasco’s bij de overheid’. Vaak gaat het dan om structurele hervormingen, bij de Belastingdienst of Defensie of de Nationale Politie, immense projecten waarvan het niet heel gek is dat er weleens iets misgaat. Maar blijkbaar is het óók al een uitdaging om een logische, laagdrempelige en niet verwarrende domeinnaam te kiezen.

Toch was Onbedoeldzwanger.info een ‘welbewuste keuze’, zei de woordvoerder, vanwege dat kort en krachtig dus. Een mooier inkijkje in de Haagse papieren werkelijkheid is er bijna niet. Want ‘onbedoeld zwanger’ is, naast allesbehalve kort en krachtig, ontzettende beleidstaal. Een term die in de Tweede Kamer wordt gebruikt, in keurige krantenberichten, aan de vergadertafels van hulpverleningsinstanties. Ik ken geen vrouw – en ik ken best veel vrouwen – die haar penibele situatie zou aanduiden als ‘onbedoeld zwanger’. Eerder iets als: ‘O nee, fuck, ik ben zwanger.’

Extra pijnlijk is dat dit kabinet zich wil richten op de zogenoemde ‘kwetsbare groepen’. Nederland doet het goed op het gebied van preventie, we hebben een van de laagste abortuspercentages ter wereld. Toch lopen sommige groepen een hoog risico, zoals jongeren in het speciaal onderwijs, vrouwen in probleemgezinnen of migranten en statushouders. Stel dat je net een verblijfsvergunning hebt, de taal nog niet goed spreekt en dat je dan je weg moet vinden naar Onbedoeldzwanger.info.

Het is overigens een prachtige site. Informatief, neutraal, met een voorleeshulp, Engelse vertaling en een chatdienst die 24 uur per dag beschikbaar is. Zeker behulpzaam voor vrouwen in nood dus, maar dan moeten die de site wel bereiken. De optimistische woordvoerder maakte zich weinig zorgen, want via de zoekmachines zou het wel goed komen.

Ik betwijfel het, want in de Google-oorlog heerst het recht van de sluwste. Zoek op ‘abortus’ en bovenaan verschijnen sites van anti-abortusorganisaties, veelal plekken die ingekocht zijn. Op het eerste gezicht lijkt Abortus-info.nl een neutrale site, met informatieve kopjes als ‘wat is abortus’, ‘abortusklinieken’ en ‘kosten’. Maar klik op die laatste en er staat in Telegraaf-formaat letters ‘de kosten van een abortus zijn het nemen van een mensenleven’. Klinieken willen alleen geld verdienen, staat er ook, en dus vertellen ze ‘nooit de hele waarheid’. De site spreekt niet van embryo’s of foetussen, maar consequent van baby’s en kindjes. Kijk, zo ziet ‘een kindje’ eruit bij elf weken. Dat wil je toch niet doodmaken?

Het kan erger, want op het eveneens ogenschijnlijk neutrale webadres Abortusinformatie.nl zijn foto’s te vinden van geaborteerde, bloederige foetussen en inzichtrijke rekensommetjes als ‘600 per week in Nederland = elke week 2 basisscholen’. Zelfs mensen die zoeken op het omslachtige ‘onbedoeld zwanger’ – die waren er de afgelopen tijd nauwelijks volgens Google – moeten eerst slalommen langs de sites van anti-abortusorganisaties. Het gelijknamige overheidsinitiatief bungelt onderaan op zoekpagina 2 – de search engine optimization nog niet echt on fleek, zeg maar.

Op Google is de anti-abortuslobby aan de winnende hand. Ze heeft de goede domeinnamen en is bereid geld uit te geven om boven in de zoekresultaten te komen. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zal met iets beters moeten komen dan ambtelijk jargon. Het webadres Oneezwanger.nl schijnt nog vrij te zijn – alle begrip natuurlijk dat de godvrezende staatssecretaris Paul Blokhuis het woordje ‘fuck’ achterwege laat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden