Opinie

Oordeel van de klant? Ammehoela

Een avond gezellig televisiekijken kan er behoorlijk door verpest worden: je zit zo'n avond toch ongevraagd en zonder dat je daar zin in hebt misschien wel twintig minuten naar reclame-uitingen te kijken, niet alleen in de reclameblokken, maar ook in aan- en afkondigingen van programma's ('Univé, samen supporter van het Sportjournaal').

Beeld anp

Ja, hallo NPO! 'Deze biefstuk van Keurslager Cooijmans werd mede mogelijk gemaakt door bouwbedrijf Jansen.' Bij de commerciële omroepen zijn de reclameblokken tegenwoordig veel langer dan de samenvattingen van de voetbalwedstrijden.

Maar er doemt steeds vaker een nieuwe ergernis op. En dan bedoel ik de digitale terreur die zich aan het ontwikkelen is bij allerlei ondernemers. Het begint er mee dat er bij de aankoop wordt gevraagd om je mailadres: 'Dan sturen we even een mailtje wanneer uw nieuwe bril klaar is.' 'Dan mailen we even wanneer uw auto weer aan een beurt toe is.'

En vervolgens krijg je binnen een paar dagen een verzoek om je oordeel te geven over de geleverde dienstverlening of het aangeschafte product. Niet zelden zijn het complete vragenlijsten waarvan het invullen vijf tot tien minuten duurt. Wanneer je niet reageert krijg je met vaste tussenpozen een herinnering toegestuurd.

Momenteel buig ik mij over herhaalde verzoeken van een webwinkel om reviews te schrijven over een door mij aangeschafte nieuwe aan-uitknop van mijn magnetron en een usb-kabeltje (omdat wij van u willen leren).

Het voorlopige hoogtepunt overkwam me deze week bij de garage, waar de baliemedewerker al aankondigde dat ik een mail kon verwachten om mijn garagebezoek te evalueren, en mij vervolgens een uitgebreide mondelinge instructie begon te geven over hoe ik dat zou moeten doen.

Daarbij werd mij op het hart gedrukt om toch vooral de dienstverlening te waarderen met het hoogst mogelijke cijfer, een 10. Anders zou 'het effect van het onderzoek tenietgedaan worden'.

Mijn conclusie: dit doorgeschoten servicegedoe dient helemaal nergens toe en heeft alleen een nadelige invloed op de prijs van artikelen en dienstverlening.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden