Lezersbrieven Donderdag 11 april

Ook in Limburg verdwijnen de bossen

De ingezonden lezersbrieven van donderdag 11 april. 

Luchtopname van de natuurbrug Weerterbergen tussen het Brabantse Maarheeze en het Limburgse Weert. Beeld ANP

Brief van de dag

Hier Zuid-Limburg calling. Ook hier richten organisaties die er zouden zijn om de natuur te beschermen, van Staatsbosbeheer tot Natuurmonumenten, een verwoesting aan. Waar je ook komt, de afgelopen jaren zijn hele hellingbossen omgekapt, ontelbare bomen met kettingzagen omgelegd, en zien we de beruchte verfmarkeringen op mooie oude bomen zodat we weten dat ook zij tegen de vlakte moeten.

Honderd jaar oude bomen weg, zodat in het ontstane gat wat onkruid kan groeien wat dan plantenrijkdom heet. Sibbergrubbe, Schaelsberg, Bemelerberg of de bossen bij Vaals: heel Zuid Limburg komt aan de beurt. De door de ‘natuurbeschermingsorganisaties’ aangevoerde redenen voor deze chain saw massacre zijn even absurd als ongeloofwaardig. De voorbije jaren zag ik al voorbij komen: ‘het bos is te donker en moet uitgedund worden’, ‘in de middeleeuwen kapte men ook bomen in hellingbossen’, ‘deze boomsoort hoort hier niet’ of ‘de biodiversiteit moet omhoog’.

Dankzij het speurwerk van de Volkskrant (Ten eerste, 9 april)weet ik nu wat ik al vermoedde: de natuurbeschermingsorganisaties kappen de bomen gewoon voor het geld.

Rob Martens, Maastricht

Er is bos genoeg

Het zou goed zijn als de mensen die nu moord en brand schreeuwen (Brieven, 9 en 10 april) over het kappen van stukken bos door diverse gebiedsbeheerders een beetje historisch besef ontwikkelen. de hoeveelheid bos is in ons land over de jaren heen enorm toegenomen (tussen haakjes percentage van het totale grondgebied): 1750: 50.000 ha. (2 procent), 1850: 100.000 ha. (3 procent), 1950: 250.000 ha. (7 procent), 2002: 360.000 ha. (10,6 procent) In 2013 was dat nog verder gestegen naar ruim 373.000 ha. volgens de zesde Nederlandse bosinventarisatie van onderzoekinstituut Alterra. Mag het een onsje minder? 

Ja dat mag want de sjeu van natuur en natuurbeleving – voor biodiversiteit, dieren én mensen – is juist een afwisseling van bos, halfopen gebieden en open gebieden, van droog tot vochtig en nat etcetera. Gaat dat vanzelf? Nee zeker niet want als je niets doet groeien veel open en halfopen gebieden heel rap dicht. Natuurontwikkeling is en blijft dus hard nodig. Het is niet bos óf hei maar allebei.

Paul Engelen, Lunteren

Goed gedaan

Hulde aan de bestuurders van de Universiteit Utrecht (faculteit Geesteswetenschappen en College van Bestuur), die in de kwestie ‘Volkert, waar ben je?’ een proportionele sanctie hebben opgelegd (Ten eerste, 10 april). En daarmee geen gehoor hebben gegeven aan (anonieme!) alumni, die luid en laf om ontslag hebben geroepen. Goede bestuurders weten goed hoe ook een ernstige uitglijder ‘gewaardeerd’ dient te worden. Chapeau!

Jacques Sauren, La Romieu (Fr)

Wegpiraten

Terecht schrijft Maarten Naaijkens (O&D, 9 april) dat hij zich zorgen maakt over zijn jonge fietsende dochter vanwege de vervuiling door bromscooters. En hij voegt daar het gedrag van de berijders van deze scooters aan toe. Maar het zijn niet alleen de jonge fietsers die hier last van ondervinden. Er zijn ook ouderen die de fiets in de schuur laten staan vanwege de onvoorspelbaarheid van de tweewielige wegpiraten. Mensen die zo weinig rekening houden met medeweggebruikers die wat meer tijd nodig hebben horen niet op het fietspad thuis. Dat heeft de gemeente Amsterdam goed gezien!

Henk Algra, Delft

We blijven niet inleveren

Helaas gaat Maarten Naaijkens, fietsliefhebber, in zijn brief van dinsdag over snorscooters op de rijbaan helemaal voorbij aan de instelling van de milieuzone per 1 januari 2018 waarbij vervuilende scooters uit Amsterdam geweerd werden. Veel scooterbezitters hebben toen een scooter moeten kopen die voldoet aan de milieunormen. Misschien gaat hem dit niet ver genoeg maar de gemeente Amsterdam laat sindsdien alleen scooters met verbrandingsmotoren toe die voldoen aan de normen.

Met de verplaatsing van de snorscooter naar de rijbaan gaat de gemeente nog een stapje verder. Een scooter die niet aan de milieunormen voldoet kom je niet meer tegen en nu is de snorscooter verdwenen van het fietspad. Als fietsliefhebber moet hij toch tevreden zijn.

Ik begrijp zijn wens dat scooters met verbrandingsmotoren moeten verdwijnen, dat hij hierbij de (diesel) auto, vrachtauto en bus niet noemt verbaast mij. De transitie naar elektrisch vervoer en de uitfasering van de brandstofmotor vraagt veel tijd. Zonder een goede infrastructuur zal dat niet slagen.

Arno Bakker, Amsterdam

Tiny bejaardenhouses

Fijn dat Bart Doets in zijn opiniestukje ‘Laat AOW’ers makkelijker samenwonen’ van dinsdag een pleidooi houdt om huizen vrij te maken voor meerdere personen en gezinnen. Ik zie zoveel ouderen alleen in gezinshuizen wonen vaak nog met uitkering en huursubsidie, en veel 24 uurs hulp. Velen zouden gebaat zijn bij een kleine goedkopere woning een gebouw waar hulp aanwezig is en waar ze in clubjes met elkaar kunnen praten en koffie drinken. Vooral mannen.

Ik heb zelf ook een idee: laat gemeentes op open terrein tiny houses bouwen rondom een mooie tuin. Met een huisje waar je kunt koffie drinken met elkaar en hulp kunt vragen. Laat vooral gelijk geïnteresseerden samen wonen.

Als alle ouderen verdwenen zijn kan de gemeente de grond weer voor iets anders gebruiken.

M.L.Cuijpers, Nijmegen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden