Opinie

Ook goede rekentoets hoort niet thuis in het laatste havo/vwo-jaar

Foto anp

In de voor/tegen-discussie tussen Lonneke Boels en Karin den Heijer (Ten eerste, 29 januari) waren zij het op vrijwel alle punten volstrekt oneens, maar op één punt kwamen hun visies overeen: beiden beginnen (ieder op hun eigen manier) meteen in de onderbouw met het bijspijkeren van de rekenvaardigheid.

Dat is natuurlijk de aanpak van het probleem: begin meteen in de brugklas met het op peil brengen van de rekenvaardigheden en doe dat binnen het vak wiskunde. In de onderbouw van havo/vwo moet het bijspijkeren en automatiseren van de rekenvaardigheden plaatsvinden.

Dat proces kan dan worden afgesloten met een toets aan het eind van de onderbouw (dus geen onderdeel van de slaag/zak-regeling).

Dat is de eenvoudigste en efficiëntste oplossing van het rekenprobleem.

Hoewel deze oplossing door de gehele oppositie (behalve door de PVV), door talloze wiskundehoogleraren in Nederland en last but not least door de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren krachtig wordt aanbevolen, is zij niet of nauwelijks tot het publieke domein doorgedrongen.

Staatssecretaris Sander Dekker is er wel van op de hoogte, maar wil er vooralsnog niet aan. Het minste wat hij zou kunnen doen, is er eens serieus naar gaan kijken.

De weg die hij nu volgt, is doodlopend. De discussie of de toets nu wel of niet goed is, zal niet verstommen. Maar zelfs als er een goede rekentoets komt, hoort hij echt niet thuis in het laatste jaar van havo/vwo.

Bovendien is de voorgestelde oplossing niet alleen veel eenvoudiger, maar ook aanzienlijk goedkoper dan de geldverslindende operatie die nu gaande is.

Meer over