COLUMNThomas van Luyn

Ooit zal het Unilever lukken om zonder dieren perfect vlees te kweken in een roestvrijstalen vat

Beeld Aisha Zeijpveld

Iedereen weet: vegetariërs zijn niet vegetarisch, dat is alleen het eten dat ze eten. Stom taaldingetje, ik weet het, maar iedereen heeft zo zijn manier om grip te krijgen op de wanordelijke puinhoop waarin het leven zich aandient, en deze is de mijne. ‘De Vegetarische Slager’ bestaat dan ook niet, of hij moet zelf gemaakt zijn van plantaardige materie, en dat lijkt me sterk. Nu snap ik heus wel dat ‘De Herbivore Slager’ een beetje te cryptisch klinkt voor de marketingafdeling, maar voor belangrijke principes moet men soms offers brengen.

Enfin: als een persoon taalkundig gezien al niet vegetarisch kan wezen, hoe fout moet ‘vegetarisch vlees’ dan wel niet zijn? Daar moest ik even over nadenken, maar mijn oordeel luidt dat het correct is, want vegetarisch vlees is inderdaad vegetarisch, als in: gemaakt van vegetarische ingrediënten. Dat het daarmee onmogelijk vlees kan zijn, is een bewuste taalfout van de bedenker, te rangschikken onder de noemer ‘humor’, categorie ‘woordgrap’, subindex ‘paradox’, en is als zodanig toegestaan door de betrokken autoriteiten (mij dus).

Bijna elke supermarkt heeft daar nu een schap van. Voorheen vond men daar linzenburgers, sojabrokken en Quorn – zogenaamde ‘vleesvervangers’, een woord dat veel zegt over het denken van de Nederlander. Stuk voor stuk waren het producten die, eenmaal gebakken, smaakten naar opgerolde oude kranten met boter en zout. Alsof dat niet genoeg belemmering vormde om vegetariërs binnen te hengelen, lagen deze poepschnitzels in de koeling tussen het echte vlees. Terwijl vegetariërs er nu net berucht om zijn dat ze zelden tot nooit de tijd nemen om in het vleesschap te kijken of er iets van hun gading bij is.

Om die reden bleef ook mijn herbivore vrouw lange tijd onbewust van de stormachtige ontwikkelingen die er in het vleesvervangersegment hadden plaatsgevonden. Maar kortgeleden proefde ze het vegetarische saucijzenbroodje van de Hema, een snack waarvan ze vermoedde dat die naar vlees smaakte. Ze liet mij ’m testen en verrek, dat deed-ie, en niet zo’n beetje ook. Spontaan opende zich een luikje naar de mogelijkheid dat alle leden van het gezin exact dezelfde maaltijd zouden kunnen eten ’s avonds. Want onze kinderen waren nu eenmaal carnivoor, mijn vrouw vegetariër, en ik pikte van ieders bord eraf wat mij beviel. Een werkbare constructie, maar slecht voor de teamspirit.

Dus ik naar de supermarkt. Daar kocht ik de ‘Sensational Burger’ van Garden Gourmet, de ‘Beyond Burger’ en de ‘Beyond Sausage’ van Beyond Meat, en de ‘Kipstuckjes’ van de Vegetarische Slager. Reeds bij het bakken merkte ik dat het chemisch proces van verhitting andere effecten sorteerde dan bij dierlijk vlees. Het kleefde aan de pan vast, er kwam raar vocht uit en vreemde geuren. De Sensational Burger rook zó naar verschroeid rubber dat ik hem uit de pan in de vuilnisbak flikkerde. De rest zijn we gaan proeven, met als onverwacht resultaat dat we over elk product een totaal andere mening hadden. De oudste zoon vond de Beyond Sausage heerlijk, de jongste vond ’m smerig. Die vond de Beyond Burger weer lekker, maar de oudste vond die juist oneetbaar. Ik vond de Kipstuckjes heerlijk, maar de kinderen moesten daarvan weer kokken.

Ooit zal het Unilever lukken om zonder dieren perfect vlees te kweken in een roestvrijstalen vat, maar vanavond ga ik voor de kinderen patat met frikandellen halen, want ik heb wat goed te maken. En dan ga ik die lekker met de heerlijke Thaise salade van mijn vrouw combineren.

Gezocht: duizend trouwe lezers

Op 7 november verschijnt het duizendste nummer van Volkskrant Magazine. In dat nummer willen we u centraal zetten, onze lezer, zonder wie die duizend nummers er nooit waren geweest. Wie bent u? Hoe woont u, en met wie? Wat víndt u, van ons en van de wereld? Voor een artikel zoeken we duizend lezers die hun antwoorden willen delen. Geprikkeld? Geef u op voor de Open Redactie, het panel voor Volkskrant-abonnees. Op 22 september ontvangt u dan de enquête in uw mail. We zijn benieuwd naar uw antwoorden!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden