Ooit zal er een moment komen dat u met weemoed terugdenkt aan de rij bij de supermarktkassa

Control-Alt-Delete

Bard van de Weijer bespreekt de logica en onlogica van technologica. Deze week: de kassaloze supermarkt.

Bard van de Weijer Beeld Cigdem Yuksel

Stond u voor de weekendboodschappen weer eens in de verkeerde kassarij? Deze ergernis is binnenkort voorbij. Amazon opende deze week in Seattle de eerste winkel waarbij niet meer hoeft te worden afgerekend. Je loopt naar binnen, scant een app op je smartphone, vult je boodschappentas en loopt daarna weer naar buiten. Zonder langs een kassa te gaan, zonder te betalen. Vijf minuten later volgt de digitale rekening. Een wonder. Zo veel mensen wilden het mirakel aanschouwen dat er nu een rij ontstond vóór de winkel. Sta je dus niet langer in de rij voor de kassa, maar buiten in de kou.

Opmerkelijk was dat verslaggevers die het systeem als eersten mochten proberen, vooral vaardig bleken in het onbetaald meenemen van yoghurt: iemand van de website Ars Technica liep weg met een bakje zonder te betalen, evenals een reporter van CNBC. Ze mochten van Amazon de yoghurt houden. Gratis.

Deze voorvalletjes roepen de vraag op of hier nu sprake was van onbewuste winkeldiefstal. Kun je straks worden opgepakt als je iets in je tas hebt zitten dat niet is afgerekend? Amazon zegt van niet. Fouten die het systeem maakt, zijn voor rekening van de winkel. Wat ertoe zal leiden dat inventieve lieden alles zullen proberen om het systeem te verslaan en zoveel mogelijk gratis spullen uit de schappen te trekken.

Hoe Amazon de heilige graal in supermarktland heeft bereikt, is niet helemaal duidelijk. In de kleine winkel hangen tientallen camera's die meekijken wat de klant in zijn tas stopt, er zijn sensors die zogenoemde RFID-signalen oppikken, vermoedelijk wordt gekeken naar de koopgeschiedenis van de klant om te raden wat hij doorgaans meeneemt.

Schitterende technologie. Maar er zijn nadelen. Zo is elk product voorverpakt: fruit, broodjes, cashewnoten; alles heeft zijn eigen bakje. Dat helpt bij het scannen, maar is slecht voor het milieu.

Een ander bezwaar is dat je als consument steeds minder in staat bent dagelijkse zaken te regelen zonder smartphone. Een pak melk afrekenen met een briefje van vijf, hoe lang zal het nog kunnen? Is het prettig dat Amazon straks weet hoe veel flessen wijn je dagelijks leegklokt en dat je nauwelijks dieetboter gebruikt?

Amazon is niet de enige die klanten richting smartphone duwt. Deze week maakte ING bekend dat alle klanten moeten bankieren met een app. Voor wie geen smartphone heeft, belooft de bank een oplossing te bedenken, al heeft ze nog geen idee. Het einde van het liedje zal zijn dat die er niet komt, of onwerkbaar is, waardoor zelfs Stephan Sanders aan de smartphone moet.

Ooit zal er een moment komen dat u met weemoed terugdenkt aan die vermaledijde zaterdagochtendrij bij de supermarktkassa.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.