Column Joost Zaat

Onzinnige ict-knopjes teisteren de zorg

‘Je moet ook op het knopje verversen drukken.’ Ik krijg van de triagist op mijn kop omdat ik een patiënt heb laten wachten. Ik doe dienst en wacht op de eerste patiënt. Die lijkt er tien minuten na de afspraaktijd nog niet te zijn. Vorige week stond nog direct een geel stoeltje voor de naam in de agenda als iemand zich aan de balie had gemeld. Nu heeft een of andere nerd bedacht dat je die agenda ook kunt verversen. Tot voor kort ging dat automatisch, maar nu is er een knopje. Op het scherm in mijn spreekkamer zit dat knopje helemaal niet. Het blijkt al dagen een probleem op de post.

’s Middags had ik al uitvoerig gescholden op het elektronisch dossier in mijn eigen praktijk. Ook daar zijn de afgelopen tijd verbeteringen doorgevoerd. Zo zou ik nu een beter overzicht over alle problemen van een patiënt moeten hebben omdat het systeem die nu zelf ordent. Gevolg is dat ik soms helemaal niks meer zie. Niemand die zich iets van mijn gevloek aantrekt. 

Zo handig die ict-bouwers, die zitten altijd ver weg. In Den Haag bijvoorbeeld. Want ict en e-health zijn een hobby van het ministerie. Er is sinds een jaartje een officieel Informatieberaad. Iedereen die belangrijk is doet mee, omdat je niet achter kunt blijven bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van de ‘persoonlijke gezondheidsomgeving’. Daar valt een half miljard te halen. Over anderhalf jaar moet u makkelijk bij al uw medische gegevens kunnen. Dat zo’n systeem elders geen succes is, deert marktontwikkelaars nooit. Ze gaan onverdroten door met zorggeld in diepe putten storten. Alle systemen met en zonder knopjes moeten straks met elkaar praten, want anders kunt u helemaal niks vinden.

Informatiereizen in de zorg Beeld Informatieberaad

Er is dus bij dat informatieberaad een ‘Architectuurboard’, met 16 ict’ers die zich allemaal hartstochtelijk gaan inzetten voor systemen die naadloos op elkaar zijn afgestemd. Ik moest het 8 minuten durende promotiefilmpje uitkijken om te zien of er wel een gewone dokter of verpleegkundige bij zat. Nee dus: een apotheker, 15 ict’ers, die volgens eigen zeggen wel met de voeten in de modder staan. Nu heeft elke beroepsgroep zijn eigen modder, maar ik vind mijn modder toch iets moddiger dan de enen en nullen van de ict.

Vorige week was er bij VWS een ‘Meet up duurzaam informatiestelsel in de zorg’. Daarvoor was naar goed marketinggebruik een boekje met persona’s gemaakt: verzonnen voorbeeldpatiënten die ‘een informatiereis door de zorg’ maken. Als u wilt lachen over taal-, marketing en ict-onzin moet u dat opzoeken.

Gelukkig was ik niet uitgenodigd, want volgens de website was het een groot succes. Ik had die bijeenkomt graag verpest met zure opmerkingen over missende knopjes, modder en volstrekt idiote persona’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.