Ons basisonderwijs is verloederd

Eerste schooldag op een school in Noord-Nederland. Beeld anp

De dankbaarheid van Marcel van Dam jegens de sociaal-democratie is terecht (O&D, 4 december). Intelligente arbeiderskinderen konden eindelijk studeren. Daarin gesteund, vooral in hun eerste jaren, door eminente leerkrachten op de lagere school. Deze waren zelf vaak afkomstig uit arbeiderskringen. De bijnaam van de Haarlemse Rijkskweekschool was de 'arbeidersuniversiteit'. Die leverde zeer gemotiveerde onderwijzers en onderwijzeressen. Dat duurde tot in de jaren zeventig.

Daarna ontdekten anderen de voordelen van het lesgeven. Korte werkdagen, lange vakanties, redelijk salaris. De bevlogenheid ebde weg. Er kwamen steeds meer juffen en meesters die het cognitieve aspect van de basisschool sterk verwaarloosden.

Ik spreek als gepensioneerd (hoofd)onderwijzer helaas uit eigen ervaring. De kinderen moest het liefst een fijne en plezierige schooltijd worden bezorgd. Lesgeven werd aangenaam bezighouden. Vooral veel leuke dingen doen.

De arbeidersklasse heeft zich door deze lankmoedige houding zand in de ogen laten strooien. Het ging immers altijd goed met Jantje of Marietje? Wisten die ouders veel. Die waren strenge meesters en juffen gewend, met frontaal klassikaal onderwijs, tafels erin heien en stam plus t. Nu stond juf Fleur voor de klas, die zelf ook niet goed kon hoofdrekenen. Of meester Jan-Karel, die niets begreep van zinsontleding. Je mocht 'je' tegen ze zeggen. Dat was natuurlijk wel een enorme vooruitgang.

Het trieste ontstaan van een laagopgeleide onderklasse is mede veroorzaakt door verloedering van ons basisonderwijs in de afgelopen decennia.

Ruud van Ling, Heerhugowaard

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.