Column Lisa Bouyeure

Online kun je alles veinzen, behalve een digitale detox

Influencer Claartje Rose deed onlangs samen met haar vriend een digitale detox. Twaalf uur lang offline, dus geen schermen, geen laptops, niets. Enkel een korrelige fotohokjesfoto moest als bewijs dienen. Ze hadden de hele middag in het park gelegen, schreef ze diezelfde avond nog op Instagram, gelachen, gezongen en gedanst. Daarna had ze hem gevraagd om zijn ogen dicht te doen en het moment te vangen, want is het niet zonde dat we zo veel mooie dingen mislopen omdat we altijd maar aan onze schermen gekluisterd zijn? ‘Het slechte nieuws is: de tijd vliegt’, eindigde ze haar bericht. ‘Maar het goede nieuws is dat jij de piloot bent, dus zorg dat je hem goed besteedt.’

De digitale detox van Claartje ­Rose en haar vriend bleek volledig vastgelegd – met hun horloges goed in beeld. Beeld Instagram

Het was werkelijk vertederend, maar wat deed die hashtag van een horlogemerk daar eigenlijk? Twee dagen later kwam de aap uit de mouw: de complete digitale detox bleek heel toevallig vastgelegd op film, met Claartje Rose en haar vriend in een roeibootje, liggend op een rood-wit geblokt kleedje en rennend op roltrappen, omlijst door een zomers gitaarmuziekje. Ze zwierden rond aan elkaars armen, aten met verliefde blikken hotdogs en pizza en deden alsof er niet de hele tijd iemand met een camera achter ze aan liep. Tussendoor lieten ze erg vaak hun horloges zien.

Offline zijn is het nieuwe geen televisie hebben, een statussymbool, iets waar je een beetje pedant over kunt doen op feestjes. (‘Sorry, wíé vlogen elkaar in de haren op Twitter? Ik zat Tolstoj te lezen bij kaarslicht.’) Maar bij voorkeur wordt het ook online aangekondigd. Zo is onder anderen Wendy van Dijk deze vakantie #unplugged en deelde ook Jet van Nieuwkerk op Instagram mee dat ze even van de radar gaat. Jeremy Frieser noemde zijn YouTube-loze periode ‘de chillste weken van het jaar’ en raadde het ‘echt elke YouTuber aan’.

Van Claartjes digitale detox zullen vooral het kapitalisme en de consumptiemaatschappij gelukkig zijn geworden, maar er zijn natuurlijk betere redenen om je apparaten tijdelijk links te laten liggen. Je concentratievermogen, stressniveau en geestelijk welzijn bijvoorbeeld, en de mensen om je heen.

Uit alle hulpmiddelen die ervoor worden verzonnen, blijkt alleen dat het niet voor iedereen even makkelijk is. Een Nederlands bedrijf ontwierp een soort thermostaatknop voor aan de muur waarmee je het internetgebruik van het hele gezin kunt reguleren – stand 1: even allemaal geen toegang tot YouTube, stand 5: tijdelijk die verrekte notificaties uit. Zelf gebruik ik een app die op gezette tijden mijn andere, leukere apps blokkeert. Kinderspel vergeleken bij de digitaledetoxreizen die massaal worden aangeboden. Of bij de contracten die Silicon Valley-ouders (motto: don’t get high on your own supply) hun nanny’s laten tekenen, opdat de ogen van hun kroost onder geen beding met schermen worden geconfronteerd.

Wat moeilijk te krijgen is, wordt automatisch nastrevenswaardig, of het nou uiterlijke perfectie is of innerlijke rust. Er kan online van alles worden geveinsd, van wangen zonder poriën (Facetune) tot een verlaten strand met een adembenemende zonsondergang (dertig roodverbrande Duitsers eraf gesneden). Maar er is één ding dat zelfs doorgewinterde influencers op Instagram niet kunnen simuleren, hoe veel fillers en filters ze ook gebruiken, en dat maakt het alleen maar begeerlijker: níét op Instagram zitten. Noem het leedvermaak, maar ik vind de pogingen ertoe een schitterend schouwspel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden