Commentaar

Onderwijs in 2032 zal te veel gemeen hebben met 2016

Platform wil onderwijs teruggeven aan de docenten, maar het is de vraag of die daar wel aan willen.

Voorzitter Paul Schnabel van Platform Onderwijs 2032 overhandigt het eindadvies aan staatssecretaris Sander Dekker Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Beeld anp
Voorzitter Paul Schnabel van Platform Onderwijs 2032 overhandigt het eindadvies aan staatssecretaris Sander Dekker Onderwijs, Cultuur en WetenschapBeeld anp

Het rapport van het Platform Onderwijs 2032 staat dichterbij de werkelijkheid van dit moment dan veel mensen, opgegroeid met het klassikaal onderwijs met z'n lesuren en leerjaren, zullen denken. Op veel scholen wordt al geëxperimenteerd met onderwijs waarin veel van de huidige vakken samenvloeien in een breed, interdisciplinair verband. Op veel scholen zijn de strakke roosters op de helling gezet en worden 'sociale competenties' van de leerlingen mee gewogen in hun beoordeling. De tientallen plannen die bij de gemeente Amsterdam zijn ingediend voor 'Onze Nieuwe School' - de school van de toekomst - hadden als teneur dat scholen zich met een eigen aanbod moeten kunnen profileren, en dat er voor leerlingen meer te kiezen moet zijn.

Het hangt, met andere woorden, in de lucht: meer zelfbeschikking voor scholen, docenten én leerlingen. Het onderwijs heeft z'n bekomst gehad met interventies 'van bovenaf'. Het Platform Onderwijs 2032, aangevoerd door voormalig SCP-directeur Paul Schnabel, heeft het onderwijs aan de sector willen teruggeven.

Wat staat er in het rapport van het Platform Onderwijs 2032?

Lees hier meer over het advies

Hoewel verschillende koepelorganisaties grommend van hun instemming met het advies van Schnabel hebben blijk gegeven, is het de vraag of de verwachtingen van het zelfreinigend vermogen van de sector niet te hoog gespannen zijn. Zelfs als docenten erkennen dat de huidige praktijk wat rigide en op punten achterhaald is, betekent dat nog niet dat zij het onderwijs volgens Schnabels programma van eisen willen verbouwen. Na alle veranderingen waaraan zij al het hoofd hebben moeten bieden, zullen veel docenten de imperfecte praktijk van dit moment verkiezen boven de ongewisse uitkomst van Schnabels 'proces van geleidelijke vernieuwing'.

Het welslagen van dat proces is daarbij sterk afhankelijk van de bereidheid van de overheid om af te zien van centrale toetsing van vakken buiten het zogenoemde kerncurriculum - de vakken die 'het eigene' van de school tot uitdrukking moeten brengen. De zuinige reactie van staatssecretaris Dekker op dit onderdeel van het advies wekt bij betrokkenen de vrees dat hij het onderwijs voorlopig nog niet durft los te laten, en dat het onderwijs in 2032 nog te veel gemeen zal hebben met het onderwijs van 2016.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden