OpinieThuiswerken

Ondernemer Jelmer Verkleij: waarom ik mijn kantoor gewoon zal heropenen

Thuiswerken wordt door veel werknemers en bedrijven gewaardeerd, maar heeft forse nadelen, meent Jelmer Verkleij.

Een werknemer tijdens een videogesprek op kantoor. Beeld ANP
Een werknemer tijdens een videogesprek op kantoor.Beeld ANP

Zoals veel ondernemers ben ik de laatste maanden regelmatig gevraagd of ik permanent blijf thuiswerken. Deels omdat wij heel soepel overgingen, maar zeker omdat ik in softwareontwikkeling zit, een industrie met meer thuiswerk-ervaring dan welke ook – waarom dus niet? Maar juist omdat ik veel bedrijven ken die het hebben geprobeerd, ken ik de succesverhalen maar ook de risico’s en mislukkingen. Vandaar mijn verbazing dat veel bedrijven zo opportunistisch willen inhaken op deze geforceerde trend, en blind zijn voor de langetermijnrisico’s.

Natuurlijk is thuiswerken niet per definitie slecht. Er zijn genoeg bedrijven die dit al jaren succesvol doen en er duidelijke voordelen uit halen. Maar het werkt niet voor elke werknemer, niet voor elk bedrijf en niet voor elke bedrijfscultuur. Echt succesvolle teams hebben zichzelf jarenlang bewust en doelmatig als zodanig opgebouwd. Als je nu na een paar maanden improviseren enthousiast roept dat het ‘eigenlijk prima werkt’ ga je voorbij aan complexe nuances.

Overvolle kantoortuinen

Wat opvalt in mijn gesprekken: velen die enthousiast zijn over thuiswerken hebben overvolle kantoortuinen, vaak met flexplekken. Daarvan is al jaren bekend dat ze bijdragen aan verhoogde stress, verlaagd concentratievermogen en allerhande andere problemen die leiden tot verzuim en verloren productiviteit. Dat jouw werknemers thuis een bepaalde vorm van rust hebben gevonden zegt dus misschien meer over de nadelen van hun specifieke kantoor, dan over de voordelen van thuis.

Voor velen is werk ook een stukje sociaal leven: het is fijn om overdag even een andere omgeving te hebben dan thuis, met een paar mensen om je heen om mee praten tijdens de lunch. Nu ze thuiswerken zijn er geen impromptu één-op-één-gesprekken meer bij het koffieapparaat, alleen virtuele borrels waarbij tientallen mensen maximaal één gesprek tegelijk voeren. Al die willekeurige babbels stimuleren normaal creativiteit, wat bijdraagt aan innovatie; die loop je als bedrijf nu mis. De hoeveelheid spontane ideeën is bij ons zichtbaar afgenomen.

Kosten besparen?

Wie denkt dat je kosten kunt besparen, denkt niet na over de lange termijn. Je moet nog steeds investeren in goede werkplekken voor werknemers met degelijke stoelen, bureau’s en beeldschermen, want 40 uur per week met gekromde nek staren naar een laptopscherm op de keukentafel, dat is vragen om rug- en nekklachten. Reiskosten vallen misschien weg, maar koffie en kantoorartikelen moet je nu opeens bij iedereen thuis gaan betalen.

En wat doe je voor al die mensen die klein wonen, wat nu opeens een probleem is? Managers met geld hebben zelf misschien ruimte voor een thuiskantoor, maar laat ze zich eens verplaatsen in alle starters voor wie zoiets simpelweg geen optie is, voordat ze die verplichting eenzijdig aan hen opleggen. Helemaal zodra de herfst voor de deur staat – als het weer verslechtert, ga je zelfs niet meer af en toe een luchtje scheppen tijdens de lunch, dus dan ben je pas echt thuis opgesloten.

Bovendien vereist thuiswerken een bepaalde discipline. Niet alleen omdat je makkelijk afgeleid kan worden thuis, maar juist ook omdat mensen langere dagen maken. Misschien ter compensatie, of omdat ze de tijd vergeten, want de scheiding tussen thuis en werk is zoek. Hoe goed bedoeld ook, er is geen bewijs dat langer doorwerken in kennisfuncties meer resultaat oplevert – wel dat het vermoeidheid en slaapproblemen in de hand werkt. En dan heb ik het nog niet eens over kinderen.

Gevaarlijkst: half-om-half

Wat je ook doet, val niet voor de gevaarlijkste oplossing: half-om-half. Zoals Sid Sijbrandij het samenvatte in Wired Magazine: ‘Het combineert het slechtste van beide werelden.’ Je lost niks op, je voegt gewoon meer problemen toe. Een gebrek aan structuur los je toch niet op met nog meer afwisseling? Bovendien heeft iedereen dubbele faciliteiten, dus je bent nog duurder uit ook.

Elk bedrijf is natuurlijk anders: dat ik mijn team op termijn weer fulltime laat terugkeren naar kantoor betekent niet dat het voor iedereen de juiste strategie is. Dat we herzien hoe we werken is bovendien altijd positief. Doe het echter zorgvuldig. Voor sommigen zal thuiswerken inderdaad een uitkomst zijn, mits het hele bedrijf daarop ingericht wordt en je echt, echt nadenkt over je werknemers. Maar ik zou beginnen met een paar tussenwanden en stilteplekken in die kantoortuinen – makkelijker, goedkoper, en bovenal bewezen effectief.

Jelmer Verkleij is chief technology officer bij Patchman B.V.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden