Commentaar Stikstof

Of het nou uit liefde is voor de natuur of voor de bouw: het kabinet moet aan de slag

In de stikstofaanpak is de menukaart nogal beperkt: slechts twee ingrepen zetten snel zoden aan de dijk.

‘Bij sanering van de veehouderij snijdt het mes aan twee kanten, aangezien een aanzienlijk deel van de boeren toch al overweegt te stoppen en zich geen opvolgers aandienen.’ Beeld Harry Cock / de Volkskrant

Het worden boeiende weken op het Binnenhof, nu het kabinet een uitweg zoekt uit de stikstofimpasse die bouwend Nederland de stuipen op het lijf jaagt. Omdat veruit de meeste stikstofuitstoot van de veehouderij en het verkeer komt en beide sectoren een sterke lobby hebben binnen de regeringscoalitie, leefde hier en daar de vrees dat de adviescommissie-Remkes op zoek zou gaan naar een juridische oplossing. Die vrees blijkt niet terecht. Remkes windt er geen doekjes om: Niet alles kan, is de titel van het rapport waarin de commissie betoogt dat de overheid gedurende de drie kabinetten-Rutte het natuurbeleid heeft verwaarloosd. ‘Er is bezuinigd op natuurontwikkeling en heldere keuzes zijn achterwege gebleven. Veel Natura 2000-gebieden zijn er slecht aan toe. De biodiversiteit is nadrukkelijk toe aan herstel.’

Zo wordt de premier in zijn derde regeerperiode geconfronteerd met de onbezonnen beslissing gedurende zijn eerste kabinet om de economie ruim baan te geven boven de natuurbescherming. Nu worden VVD en CDA gedwongen tot ingrepen die tegen hun natuur indruisen.

Het charmante van het rapport-Remkes is de overzichtelijkheid. Gezien de urgentie – 18 duizend bouwprojecten liggen stil – heeft Remkes zich niet vermoeid met de details. Hij legt slechts de opties op tafel, en daarmee de onontkoombare conclusie dat de menukaart nogal beperkt is: slechts twee ingrepen zetten snel zoden aan de dijk.

Ten eerste een sanering van de veehouderij in de directe omgeving van de Natura 2000-gebieden. Hier snijdt het mes aan twee kanten, aangezien een aanzienlijk deel van de boeren toch al overweegt te stoppen en zich geen opvolgers aandienen. Het vergt wel een forse bijdrage uit de schatkist om het netjes af te handelen.

Ten tweede de verlaging van de snelheid: niet de effectiefste maar wel de snelste en goedkoopste maatregel. En ook hier zijn er meer voordelen, aangezien het ook goed is tegen de files, voor de verkeersveiligheid en als stimulans voor de transformatie naar een elektrisch wagenpark.

Of het nu uit liefde voor de natuur is of uit liefde voor bouwend Nederland: het kabinet weet wat het te doen staat.

VERDER LEZEN

De stikstofcrisis dwingt het kabinet tot een U-bocht in het natuurbeleid.

‘Het stikstofprobleem verdraagt geen pappen en nathouden,’ aldus adviseur Remkes in een interview.

Het kabinetsadvies stelt 130 km/u ter discussie, maar de milieuwinst is onzeker.

De boodschap aan minister Schouten is duidelijk: maak geld vrij voor beëindigen boerenbedrijven.

Langzamer rijden is een aanslag op de manier van leven van de VVD, schrijft columnist Sheila Sitalsing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden