Column Lisa Bouyeure

Nu overal in het wild te spotten: de milieubewuste VSCO-girl

Beeld De Volkskrant

‘Op en top VSCO-girls zitten vooral in Amerika’, zei de mannelijke voice-over van het Jeugdjournaal. ‘In ons land zijn ze wat lastiger te vinden.’ Een basisschoolleerling was het desondanks toch gelukt er een in het wild te spotten. ‘Ik ging een keertje naar de winkel’, vertelde ze tegen de interviewer, ‘en toen zag ik er eentje op de fiets.’ Ik dacht er automatisch de stem van David Attenborough bij. ‘VSCO-girls vormen een opmerkelijke soort binnen het dierenrijk’, zou hij kunnen zeggen. ‘We denken ze te kennen, maar ze zijn really rather mysterious.’

Eerst dan maar de uiterlijke kenmerken die horen bij de recentste tienermeisjestrend, ontstaan op sociale platforms als TikTok en Instagram en vernoemd naar de app waarmee je foto’s kunt bewerken. VSCO-girls (spreek uit als visco-girls) kun je herkennen aan hun grote T-shirts, gekleurde Fjällräven-rugtassen, schelpenkettinkjes, geknoopte armbandjes en een overdaad aan scrunchies in het haar en om de pols. In hun oren hebben ze AirPods, in de ene hand een pastelkleurige polaroidcamera en in de andere een met stickers beplakte thermosfles van het merk Hydro Flask. Ze dragen Birkenstocks, Crocs of ander schoeisel dat niet direct met seks wordt geassocieerd en demonstreren hun bekommernis om het milieu met herbruikbare rietjes op hun selfies. VSCO-girls hebben ook een eigen lokroep. Waar je de boomklever herkent aan een kwelend ‘tu-tu-tu’, uiten zij hun verbazing, schrik en opwinding met de kreet ‘And I oop…’ of een haastig uitgesproken ‘sksksksksk’ (en dat klinkt precies zoals je het schrijft).

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@vscogirlsx) op

YouTube stroomt ondertussen vol met filmpjes van tieners en twintigers die zich verkleden als VSCO-girls. Ook de 21-jarige Nederlandse vlogger Marije Zuurveld maakte deze week zo’n transformatievideo. ‘Er is een soort van fenomeen gaande, genaamd de VSCO-girl, en ik dacht: ik wil wel weten wie die meid is.’ Met een boodschappenlijstje gaat ze de stad in, om bij thuiskomst te concluderen: ‘Ik kan je vertellen dat VSCO-girl zijn niet erg goedkoop is.’ Geen wonder dus dat voornamelijk witte meisjes uit de middenklasse verantwoordelijk zijn voor deze trend.

Volwassenen zijn sinds haar plotselinge opkomst dit jaar ijverig op zoek naar verklaringen voor de VSCO-girl. Het is een type tiener dat zowel aanbeden als verafschuwd wordt, schreef opiniesite Vox. Ze hebben een nastrevenswaardige identiteit, maar ook eentje die vaak geparodieerd wordt, aldus The Cut. Modeblad i-D stelde dat de esthetiek is afgeleid van de lesbische cultuur: dat deze meisjes voor niet-flatterende kleding kiezen, zou komen doordat generatie Z minder bezig is met wat als mannelijk of vrouwelijk wordt gezien. Het Amerikaanse magazine Wired noemde ze dan weer de moderne versie van een victoriaans archetype, met vroomheid en waardigheid als ultieme ambitie. CNN stelde meteen maar een lijst samen met alle producten om zelf ook een VSCO-girl te worden, met linkjes naar de verkoopadressen.

Als voormalig tienermeisje dat er hoogst eigenaardige stilistische voorkeuren op nahield, benijd ik de VSCO-girls niet. Het is de vloek van online opgroeien: iedereen kijkt over je schouder mee naar wat zich in je slaapkamer afspeelt en voor je het weet ben je een antropologisch studieobject. In het Jeugdjournaal tempert VSCO-girl Liv de hooggespannen verwachtingen een beetje: ‘Ik vind het gewoon heel erg leuk om die stijl te hebben’, aldus het gedachtengoed achter haar keuze. ‘Ik vind scrunchies leuk en ik surf bijvoorbeeld. Dus ja, dat vind ik eigenlijk wel VSCO.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden