OpinieMedia

NPO, juist jongeren hebben behoefte aan inhoudelijke journalistieke programma’s

Natuurlijk wil iedereen die bij de televisie werkt ook graag jonge doelgroepen bedienen. Maar jongeren hebben in deze tijd van nepnieuws en deepfake meer behoeften dan alleen maar verstrooiing, betoogt Radar-presentator Antoinette Hertsenberg.

Juist jongeren hebben behoefte aan informatie in een wereld die steeds meer verwarring biedt, vindt presentator Antoinette Hertsenberg. Beeld ANP Kippa
Juist jongeren hebben behoefte aan informatie in een wereld die steeds meer verwarring biedt, vindt presentator Antoinette Hertsenberg.Beeld ANP Kippa

Om de jongere kijker te trekken, maakt de NPO plannen voor de toekomst. Doelstelling daarbij is terug naar de verhouding die er tien jaar geleden was, 30 procent van de kijkers moet komen uit de groep 20-49 jaar. Alsof YouTube, Netflix en social media nooit hun intrede hebben gedaan, alsof jongeren in afwachting voor de buis hangen.

Natuurlijk wil iedereen die bij de televisie werkt ook graag jonge doelgroepen bedienen, daar bestaat geen twijfel over. Maar hoe doe je dat? Programma’s als Wie is de Mol?, Boer zoekt vrouw en Kamp van Koningsbrugge slaan wel aan onder jongeren, zou dat een zenderbrede ambitie moeten zijn? Om meer jongeren naar NPO1 te lokken, wordt in de nu bekende plannen gedacht aan het inzetten op breed toegankelijke fictie, ontroering, reality, muzikaal amusement en humor.

Copy/paste

Het zou probleemloos copy/paste van RTL4 of SBS 6 kunnen zijn. Moet een zender die met publiek geld betaald wordt geen bredere taakopvatting hebben? Waar zijn inhoudelijke criteria als toegevoegde waarde, belangenbehartiging, (onderzoeks)journalistiek? Ook de ambitie om inhoudelijke programma’s onder de aandacht van een breed en ook jonger publiek te brengen, juist op NPO1, ontbreekt geheel. Dat goed bekeken en hoog gewaardeerde programma’s als Opsporing Verzocht (elke aflevering 15 minuten korter en dus 2 strafzaken minder) en Radar (van 38 naar 24 afleveringen in een paar jaar tijd) nu al voelen dat er een nieuwe wind waait bij de NPO is zuur, maar dat is niet mijn grootste zorg.

Als de zendtijd voor de 14 afleveringen, die we met Radar ingeleverd hebben, ingezet zou worden voor een gedegen journalistiek programma gericht op de 20-49 groep, zou ik daar geen bezwaar tegen hebben gehad. Ik snap heel goed dat de NPO niet wil dat de publieke omroep alleen ouderen zou bedienen, maar wat mij betreft zou de publieke omroep zichzelf onthoofden door alleen amusement, reality en human interest op haar best bekeken zender uit te zenden. Juist in een tijd waarin nepnieuws, deepfake en een overvloed aan meningen dringend behoefte hebben aan gefundeerd tegenwicht.

Voorliefde voor percentages

Als het gaat over kijkcijfers uitgedrukt in percentages dan scoorde Radar gemiddeld over 2020 een kleine 10 procent kijkers tussen de 20-49. Dat moet omhoog naar tenminste 13 procent, maar liefst 15 procent. Maar waarom toch die voorliefde om alles in percentages uit te drukken? In absolute getallen, doet Radar het uitstekend als het gaat om het bereiken van de jongere doelgroep, gemiddeld 222 duizend per uitzending in 2020.

Even een paar vergelijkingen, uitgaande van andere gemiddelden in hetzelfde jaar. Het programma Hello Goodbye scoort 13,6 procent, en haalt daarmee 199 duizend in de groep 20-49. De Vooravond scoort 14,3 procent en heeft daarmee 162 duizend kijkers, en Het Mooiste Meisje van de Klas 14,5 procent met 214 duizend kijkers. Radar scoorde dus 222 duizend, met slechts 10 procent. De voor de hand liggende verklaring is dat we weliswaar procentueel minder kijkers scoren in de 20-49 groep, omdat we ook heel veel oudere kijkers hebben die het programma hoog waarderen. Maar in de toplijst NPO1 met absolute kijkcijfers 20-49 van 2020 zijn Opsporing Verzocht en Radar de inhoudelijke programma’s die het hoogst staan.

Laat verstrooiing niet leiden tot een uittocht van inhoudelijke journalistieke programma’s. Juist jongeren hebben behoefte aan informatie in een wereld die steeds meer verwarring biedt. De NPO heeft daar als geen ander een belangrijke taak in, ook op hun brede zender.

Antoinette Hertsenberg is eindredacteur/presentator

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden