Opinie Toekomst publieke omroep

NPO 3 is stervende en dat maakt mij intens verdrietig

Wie denkt dat jongeren geen behoefte meer hebben aan een publieke omroep, heeft het mis. Hou op met het wegzetten van deze generatie als stelletje clickbaitverslaafden, betoogt programmaontwikkelaar Selina Stap.

Arjen Lubach tijdens de presentatie van de nieuwe programmering van de NPO in 2015. Beeld ANP

Dit is een ode aan NPO 3. Het net waarmee ik groot ben geworden, dat mij van alles over mezelf, elkaar en de wereld heeft geleerd.

Het net dat durfde, probeerde, op z’n bek ging en weer opstond. Het net dat de kraamkamer werd van nieuw Nederlands talent; Matthijs van Nieuwkerk, Arjen Lubach, Tim Hofman en Ilse Warringa. Het net dat mij plezier gaf (Villa Achterwerk), alles leerde over wetenschap (Het Klokhuis) en het nieuws begrijpelijk maakte (Het Jeugdjournaal). Dat leerde dat mensen met een ziekte net als ik zijn (Je Zal Het Maar Hebben), dat je op hetzelfde geslacht kan vallen (Uit De Kast), dat je moet weten wat je eet (Keuringsdienst van Waarde) en dat soa’s helemaal niet raar zijn (Spuiten en Slikken). Het net dat schreeuwde ‘haal alles uit het leven’! (Break Free), maar dat als dat niet zo was het ook niet erg was (True Selfie). Het net dat pubers deed ruilen, lama’s liet spugen, sesam deed straten en donors groot showde.

Stervend kamerplantje

Over een paar jaar is het er niet meer. Alsof het er nooit is geweest. NPO 3 is van het mooiste meisje in de klas veranderd in het langzaam stervende kamerplantje in de vensterbank. Niemand keek er meer naar om, hoorde het schreeuwen of gaf het water. Het net dat ooit de tofste programma’s van Nederland produceerde, is veranderd in een gifgroene website waar geen touw aan vast is te knopen, een YouTube-account met bijna 113 duizend abonnees en een Instagram-account met nog geen 25 duizend volgers.

Het maakt me zo ontiegelijk verdrietig, het besef dat een hele generatie niet met deze content opgroeit. Content die tot nadenken stemt en de kijker meer leert over de wereld. Waar de inhoud centraal staat en niet de influencer of het merk dat hem of haar sponsort. Die inzichten geeft in de beperkingen van sociale media, de valkuilen van het leven en de stappen die leiden tot groei. Content die meer is dan laten zien hoe je knapper wordt met make-up, je vrienden kan pranken of de leukste outfit kan scoren. Die niet gemaakt is voor de meeste clicks, maar gemaakt voor de meeste impact.

Vergeten jongeren, vergeten NPO

Men denkt dat jongeren hier geen behoefte meer aan hebben. Niet op zoek zijn naar programma’s of video’s die ze verder laat kijken dan hun neus lang is. Maar het ligt niet aan hen, het ligt aan de grote mensen achter de bestuurstafel die zich zo langzaam aan deze generatie hebben aangepast. Die veel te laat hebben ingezien dat on demand het toverwoord is en dat alles snel, helder en in optimale kwaliteit te vinden moet zijn. Dat niet elk programma meer hoeft te passen in een tijdslot want het woord ‘tijdslot’ is hen onbekend.

NPO3 was laat, laat met inzien dat niet alleen de inhoud maar ook het platform cruciaal is voor de content die je jongeren wilt voorschotelen. Maar laat is niet té laat en het plantje had nog alle kansen om weer te groeien en bloeien. Maar Arie Slob heeft het plantje de laatste duw gegeven. Het viel van de vensterbank en ligt nu langzaam dood te gaan op de stoep. Zonder enig plan of visie over hoe we jongeren de aankomende jaren niet alleen beter weten te bereiken, maar ook behouden.

Deze generatie verdient het om rekening mee te houden. Om niet weggezet te worden in een paar vage zinnetjes in de nieuwe kabinetsplannen, terwijl het nieuws van de regio uit het niets een hele eigen zender krijgt. Als de regering namelijk de jongeren vergeet, vergeten jongeren de NPO. Het draagvlak zal elk jaar kleiner worden totdat er niets meer van over is. Niets meer van het plantje, het mooiste meisje van de klas of het schoolgebouw waarin zij konden groeien en leren. Lieve meneer Slob, denk aan ons. Denk aan de toekomst.

Selina Stap is programmaontwikkelaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden