Column

Noord-Zuidlijn is ons eigen Poolse pretpark

Beeld ANP

De ondergang van Imtech, een oerdegelijk Nederlands bedrijf, is begonnen op het platteland van Polen. Daar, bij het kleine Grodzisk Mazowiecki, was drie jaar geleden een pretpark gepland. De naam: 'Adventure World Warsaw', hoewel de locatie in werkelijkheid een eind buiten de hoofdstad Warschau ligt.

In de Poolse velden zou het grootste attractiepark komen van Centraal-Europa: een 'entertainment dorp', twee hotels met samen ruim 2.000 bedden, een 'land van legendes' vol Egyptische ruïnes, een 'kasteeleiland' met attracties geïnspireerd op King Arthur, superspannende achtbanen en niet te vergeten een waterpark, het grootste overdekte van het land.

Verwachte aantal bezoekers: 2,5 miljoen per jaar.

Een 'wereldklasse themapark', aldus de directie van Imtech in een persbericht. Voor het bedrijf, anderhalve eeuw oud, gespecialiseerd in rechttoe-rechtaan installaties als roltrappen en straatverlichting, was dit een uitgelezen kans.

Imtech, met een kreukloze reputatie op de technische markt, zou hiermee bewijzen dat het ineens ook een pretpark kon 'managen'.

De afloop is bekend: het pretpark ging in lucht op. Honderden miljoenen euro's lichter en als gevolg van het Poolse avontuur, een paar fraudezaken en wat internationale boekhoudkundige trucs verder, staat Imtech in Nederland aan de rand van de afgrond. Gisteren is uitstel van betaling aangevraagd - een opstapje naar faillissement.

Bij de Noord-Zuidlijn verbijten ze zich: daar zou Imtech de roltrappen en liften installeren. Faillissement betekent zomaar weer jaren uitstel. De Noord-Zuidlijn, dat is ons eigen Poolse pretpark.

Ik was gefascineerd door het relaas van Imtech-bestuursvoorzitter Gerard van de Aast. Hij is aangesteld als puinruimer na het Polendebacle, begon zijn carrière ooit als systeemanalist, praat als de Tukker die hij is, recht voor z'n raap - tot hij mee wil doen met de grote jongens. Zijn taalgebruik, dat toont de spagaat waarin het keurige Imtech de afgelopen jaren moet zijn beland.

Van de Aast spreekt zinnen als: 'Het is de koe in de kont kijken. Dat het allemaal niet zo goed is gelukt, dat is duidelijk. Maar wat moe'k daar nou verder over zeggen?'

De koe in de kont kijken. Mooi, robuust Nederlands.

Maar hij zegt ook: 'Vandaar dat we woorden gebruiken als very challenging. Vandaar dat de businesses minder performen dan we hadden voorzien.'

Hier zie je de bestuursvoorzitter van een ooit respectabel bedrijf, hopeloos verdwaald in een wereld van pretparken, King Arthur en commerciële sprookjes.

Zoals bij zoveel bedrijven die omvallen, is dit ook Imtech fataal geworden: gebrek aan controle. Het internationale bedrijf ging nog altijd prat op zijn 'decentrale opbouw', waarin elke regio zijn eigen winkeltje beheerde, met nauwelijks centraal toezicht. Zo kon het gebeuren dat Imtech Polen persoonlijke banden onderhield met de ondernemers achter het pretpark, en gebruikte Imtech Nederland het pretparkplan alvast om eigen slechte cijfers mee te maskeren.

De website van Adventure World Warsaw staat nog online en doet denken aan een fraai verhaal van diplomatenschrijver F. Springer, 'Pink Eldorado', over een slinkse verkoper die kavels slijt voor witte villa's aan zee. De plaatjes zijn idyllisch. Helaas: de kavels liggen in een moeras vol ratelslangen.

Hoewel Van der Aast pas 58 is, gaat hij zo meteen met pensioen. Zijn vertrek kondigde hij aan in mei, tot verbazing van beleggers. Hij moet toen al geweten hebben: het is allemaal niet zo goed gelukt. Maar dat is de koe in de kont kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden