Opinie De week van de hoofdredacteur

Nieuwe rubriek, diepgang via de oren en aftrappen met een oude pianist

Plaatsvervangend hoofdredacteur Pieter Klok (links) en hoofdredacteur Philippe Remarque.

Transitieteam

Als het over de toekomst van de krant gaat, mag ik altijd graag Karel van het Reve citeren. ‘Je ziet het met verbaasde meewarigheid aan hoe pastoors en dominees het leeglopen hunner kerken proberen tegen te gaan met kunstgrepen die het leeglopen juist bevorderen, want vulgaire taal en popmuziek hebben de mensen thuis ook.’ Ja, je moet als krant vernieuwen en snel ook in deze digitale tijden, maar je moet vooral ook trouw blijven aan jezelf, je blijven realiseren waartoe je uiteindelijk op aarde bent en zeker niet anderen klakkeloos imiteren.

De publieke omroep worstelt met een soortgelijk dilemma. Om relevant te blijven wil je als omroep veel Nederlanders bereiken, maar je loopt daarbij het gevaar dat je dat doet met programma’s die de mensen ook elders kunnen zien, waardoor je jezelf overbodig maakt.

Een ander gevaar is dat je je zo hard op de nieuwe lezers en kijkers richt, de jongeren, dat je je trouwste fans

ouderen die met veel plezier naar Andere Tijden kijken, bijvoorbeeld vergeet. De omroep is hier nog vatbaarder voor dan wij, omdat adverteerders alle kijkers boven de 49 niet interessant vinden.

Micha Wertheim, die tot mijn grote vreugde vanaf deze week elke donderdag op Dag in Dag Uit staat met een bericht van het Transitieteam, nam de plannen van de NPO met Andere Tijden genadeloos op de hak. ‘Als we toe willen naar een samenleving waarin geen fouten meer worden gemaakt (…) dan is het van essentieel belang dat we niet constant herinnerd worden aan fouten die in het verleden zijn gemaakt.’

Micha Wertheim. Foto Linelle Deunk

Podcast

‘Je hoeft niet keer op keer een fijne krans om je eigen nek te hangen’, schreef lezer Arie van den Heuvel naar aanleiding van mijn rubriek van vorige week. En hij heeft gelijk, natuurlijk, we zullen het aantal loftuitingen over onszelf voortaan beperkt houden.

Ik wil nog wel graag een uitzondering maken, en wel voor de podcast. Voor wie diepgang zoekt, voor wie zich echt goed wil laten informeren, is er naast een boek of de krant, natuurlijk geen beter medium dan dit. Ideaal voor in de auto, tijdens het strijken of in mijn geval op de fiets door de polder van en naar het werk. Omdat nog lang niet iedereen ermee vertrouwd is, wil ik graag nog wat missiewerk verrichten.

Mijn eigen favoriete podcastmenu bestaat uit een actuele podcast in de ochtend (The Daily bijvoorbeeld of ons eigen Het Volkskrantgeluid) en een meer beschouwende podcast op de terugweg, de interviews van de Amerikaanse journalist Ezra Klein bijvoorbeeld, maar vooral ook de interviews die Gijs Groenteman voor ons maakt.

Wekelijks spreekt Groenteman lang met een grootheid uit de culturele wereld. Hij zorgt elke aflevering voor een goede sfeer, wat humeurverhogend werkt, maar hij heeft ook een grenzeloze nieuwsgierigheid waardoor de gesprekken dieper en verder gaan dan u gewend bent. Het is in wezen elke week een lange zoektocht naar de kern van creativiteit en schoonheid. Alle gesprekken zijn zeer de moeite waard. U zou kunnen beginnen met het gesprek met Spinvis, die aan de hand van zijn mooiste nummers uitlegt hoe zijn muziek ontstaat, maar ook waarom hij een hekel heeft aan zelfmedelijden en waarom Phil Collins de beste drummer ter wereld is.

Gijs Groenteman.

Verslaggeverscolumn

Margriet Oostveen, die sinds begin 2015 twee keer per week een verslaggeverscolumn schrijft, merkte steeds vaker dat ze veel meer wilde vertellen dan ze in haar column kwijt kon. Ze wilde graag ook weer langere verhalen maken. Marjon Bolwijn neemt daarom eens per week een column van haar over en trapte deze week af met een prachtig (sorry, meneer Van den Heuvel) portret van de 97-jarige die vijf dagen per week piano speelt in verzorgingstehuizen. In januari gaat Nadia Ezzeroili op deze plek verder.

Marjon Bolwijn.

Reageren?

p.klok@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.