Opinie

'Nieuwe reactieknoppen draaien alleen om geld'

De nieuwe alternatieven voor de like-knop op Facebook zijn een feit. Volgens Mark Zuckerberg bieden ze meer mogelijkheden om empathie te uiten. Wat denken deskundigen dat de knoppen met ons gaan doen?

De nieuwe emoticon-reacties van Facebook. Beeld anp

Paul van Lange, professor sociale psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is gespecialiseerd in empathie:

'Empathie is een sterke interpersoonlijke emotie. Een emotie die snel wordt geactiveerd, maar ook heel kortstondig is. Mensen met empathie willen snel reageren, dat snapt Zuckerberg goed. De nieuwe reactiemogelijkheden blijven echter beperkt en misverstanden liggen op de loer.'

'De ruis in communicatie, die eigen is aan social media, zal toenemen. Vooral bij de reactiemogelijkheden verbluft en boos. Is iemand kwaad om de inhoud van het bericht dat ik deel? Of is iemand aangedaan vanwege het feit dat ik dit deel? Door de nieuwe emoji zal er nog meer communicatie over de communicatie ontstaan.'

'Als ik Zuckerberg was, had ik het bij de like-knop gehouden. Bad is stronger than good. Uit sommige onderzoeken blijkt dat voor iedere negatieve reactie - en verbluft, verdrietig en boos kunnen allemaal zo worden geïnterpreteerd - vijf positieve nodig zijn om het negatieve effect op te heffen. Gebruikers zullen daardoor vermoedelijk voorzichtiger worden met wat ze delen.'

Paul van Lange Beeld -

Danny Mekic, internetondernemer en technologiedeskundige:

'Ken jij ook maar één iemand in je omgeving die al langere tijd verlangt naar een multifunctionele like-knop op Facebook? Zuckerberg zegt dat hij de nieuwe reactiemogelijkheden heeft ontwikkeld vanwege een grote behoefte onder gebruikers. Flauwekul. Deze verandering komt sympathiek over, maar draait om geld.'

'Het is een nieuwe stap in het opbouwen van gebruikersprofielen. Met de verschillende emoji achter de like-knop komt het bedrijf weer een stap verder bij de emoties van Facebook-gebruikers. Zuckerberg verkoopt geen data, maar via een U-bocht kan hij wel meer geld gaan vragen voor advertenties omdat bedrijven zich door de nieuwe reactiemogelijkheden specifieker kunnen gaan richten op specifieke groepen gebruikers.'

'KLM is wat online marketing betreft een trendsetter; voor hen is Facebook en ook Twitter één grote bron van marketingonderzoek. Voorheen stond een enquêteer op hoop van zegen bij de gates, nu is het online gedrag van klanten een eindeloze grabbelton. De tekstreacties onder Facebookberichten zijn niet zo gemakkelijk te analyseren, maar met de nieuwe reactie-knoppen kunnen marketeers eenvoudig een deel van hun werk automatiseren en bijvoorbeeld grafiekjes plotten om de klant beter te begrijpen.'

Danny Mekic Beeld -

Eva-Anne Le Coultre, filosoof, auteur van o.a. 'Echte boer zoekt dito vrouw, liefde in tijden van media':

'Zuckerberg wil geen knop met een duimpje omlaag zodat Facebook niet geassocieerd wordt met negativiteit, maar die boze emoji is natuurlijk een verkapte vorm van een dislike. De nieuwe knoppen voorzien zeker in een behoefte onder gebruikers. Een bericht over een dode hond liken, is toch een beetje gek, dan lijkt het wat fijngevoeliger om daar een huilend poppetje bij te zetten.'

'We leven allang niet meer in kleine hechte gemeenschappen, maar de behoefte om daar deel vanuit te maken en de behoefte aan echte communicatie, is enorm groot. Facebook biedt die illusie en de nieuwe knoppen zijn een handige manier om gebruikers dichter bij een echte manier van communiceren te brengen. Zogenaamd dan, want de nieuwe emoji zijn zo onbeholpen dat ze juist meer misverstanden gaan veroorzaken.'

'Echte communicatie is heel subtiel. Neem bijvoorbeeld dat lelijke lachpoppetje. Die kan je al snel het gevoel geven dat je wordt uitgelachen, terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. Lachen kent in het echt wel honderd verschillende subtiliteiten. Facebook is een gek substituut voor echt contact, en de emoji zijn opnieuw een poging om de werkelijkheid dichter te benaderen. Het lijkt echt, maar het is verre van dat.'

Eva-Anne Le Coultre Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden