De week in tech

Niet ver weg meer: babbelen in plaats van schrijven op social media

null Beeld de Volkskrant
Beeld de Volkskrant

Audiochatapps winnen aan populariteit. En dat leidt tot een groot probleem dat moet worden opgelost: moderatie.

Als de voortekenen niet bedriegen, zijn we over een tijdje allemaal aan het praten op social media, in plaats van te typen. Clubhouse heeft het fenomeen op de kaart gezet. Met deze app (nog steeds alleen op uitnodiging en alleen voor iPhone-gebruikers) kan iedereen zelf radiozendertje spelen of stilletjes luisteren naar al die gesprekken over politiek, sport, technologie, religie of wat dan ook.

Het concept slaat aan. Dat blijkt uit het stijgende bezoek aan de dienst, maar ook uit de nerveuze bewegingen van de concurrentie. Twitter kondigde al eerder Spaces aan, een vergelijkbare dienst. Die bevindt zich nu nog in een proeffase, maar binnenkort is het mogelijk behalve te clubhousen ook te gaan spacen.

Ook Facebook schijnt aan een audiochatapp te werken, terwijl Microsoft serieuze interesse heeft in de overname van Discord. Ook hier wordt veel gepraat. Spotify lijfde deze week Locker Room in. Deze audiochatapp is nu nog bedoeld voor gesprekken over sport, maar zal ongetwijfeld breder worden ingezet. LinkedIn kon niet achterblijven, een dag later meldde het sociale netwerk voor professionals aan een audiochatdienst te werken.

We kunnen onze lol dus op. De grote vraag is natuurlijk wel of al die audiochatdiensten een blijvertje zijn. Blijven we onze oortjes inpluggen als de nieuwigheid eraf is? Als we niet meer aan huis gekluisterd zijn? Als de huisgenoten helemaal gek worden van dat gebabbel met onzichtbare vriendjes in onzichtbare ruimtes over de meest oninteressante onderwerpen?

Blijven we onze oortjes inpluggen als de nieuwigheid eraf is? Beeld Getty Images
Blijven we onze oortjes inpluggen als de nieuwigheid eraf is?Beeld Getty Images

Maar laten we voor het gemak ervan uitgaan dat al die bedrijven het bij het rechte eind hebben en audio inderdaad de toekomst is. In dat geval ligt er nog een groot probleem op tafel dat moet worden opgelost: moderatie. Nu is het allemaal nog gezellig op Clubhouse, zoals het ooit ook heel gezellig op Twitter was, voordat Twitter veranderde in een plek waar mensen ingegraven in hun schuttersput elkaar voor nazi uitmaken.

‘Audio levert fundamenteel andere uitdagingen voor moderatie op dan geschreven communicatie. Het is vluchtiger, moeilijker te onderzoeken en het is lastiger ertegen in actie te komen’, zo gaf onlangs de hoogste jurist van Discord toe, het platform dat al tijden onder vuur ligt vanwege de aanwezigheid van extreemrechtse stemmen. Moeilijker dus dan het modereren van tekst. En dát plaatst social media al voor gigantische uitdagingen.

Teken aan de wand: beroemdheden als ex-voetballer Thierry Henry en het Amerikaanse model en voormalig onofficieel ‘Twitter-burgemeester’ Chrissy Teigen (bijna 14 miljoen volgers op Twitter) kondigden onlangs aan met social media te stoppen vanwege alle haat, racisme en negativiteit die ze er al jaren tegenkomen. In tekst dus. We herhalen het nog maar even: gemakkelijker te modereren dan audio.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden