Opinie

Nestlé, schenk klare koffie en wees transparant over wie wat betaald krijgt in de koffieketen

Een bakje Nespresso

Teun van de Keuken verwijt fotograaf Sacha de Boer dat ze zich als journalist voor het karretje van Nespresso heeft laten spannen (Economie, 19 februari). Ze ging op hun uitnodiging op zoek naar de oorsprong van koffie, Nespressokoffie wel te verstaan. Van kritisch doorvragen is geen sprake, stelt Van de Keuken terecht vast in zijn column.

Maar meer nog dan zijn pijlen te richten op De Boer, mag hij toch vooral Nestlé, het moederbedrijf van Nespresso, verwijten dat zij consumenten het heldere zicht op de koffieboer ontneemt. Alle 360-gradenvideo's en droneshots ten spijt, blijft de informatie over prijzen en betalingen zeer summier.

Nespresso stelt alleen 'tot wel 40 procent meer' te betalen voor 'AAA-kwaliteit koffie'. Verdienen boeren daarmee genoeg aan de Dharkan-capsules om een waardig leven te leiden, met dromen en aspiraties voor de toekomst?

De fotoserie van De Boer bevat mooie plaatjes van koffieboerinnen tijdens een koffieproefsessie, en boeren die bessen vasthouden of het diamanten zijn en koffiebonen die luisteren naar muziek.

Het blijft echter onduidelijk of de boeren hun kinderen naar een goede vervolgopleiding kunnen sturen, dokterskosten kunnen betalen, of geld overhouden om het dak van hun huis te repareren.

Nestlé is een van de grootste koffiebranders ter wereld en rapporteerde vorige week nog groeicijfers over 2017, vooral dankzij koffie. Het zou het bedrijf sieren om klare koffie te schenken en transparant te durven zijn over wie wat krijgt betaald in de koffieketen.

Als dat een fair deel is, kan Sacha de Boer gewoon die mooie plaatjes schieten zonder bittere afdronk.

Lonneke van Genugten is Campagnemanager Fairfood.


Teun van de Keuken: Waarom liet Sacha de Boer zich zo stom gebruiken door Nespresso?

Gooit ze haar 'kritische en nieuwsgierige' reputatie niet te grabbel?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden