Lezersbrieven Donderdag 9 mei

Nee, aan de automobilisten ligt het natuurlijk niet, die eik ging niet op tijd opzij

De ingezonden lezersbrieven van donderdag 9 mei.

Monumentale eiken langs de N319 tussen Ruurlo en Groenlo staan op de nominatie om gekapt te worden. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Eiken

In de Achterhoek moeten 343 oude eiken worden gekapt (Ten eerste, 8 mei). Er kwam namelijk een automobilist in botsing met een eik. Die eik keek natuurlijk niet uit en ging niet op tijd opzij.

Waarom steeds op de verkeerde de schuld schuiven. De eiken hebben niks misdaan en staan er al eeuwenlang. De ANWB suggereert dat automobilisten moeten worden gewaarschuwd als ze van de rijbaan afwijken. Waarom moeten ze van de rijbaan afwijken? Misschien gewoon langzamer rijden.

Maar dit is natuurlijk al langer aan de gang. Zo krijgen de autowegen en het weer altijd de schuld van de files. Nee, de automobilist, nee, die kan er niets aan doen.

Jos Remmelzwaal, Amsterdam

Geef die hand, hesjes

Pijnlijk verhaal over de gele hesjes op bezoek bij Rutte (Ten eerste, 8 mei). Ik heb wel begrip voor een aantal grieven van mensen die zich gemangeld voelen in onze samenleving.

Optisch hebben we het beter dan ooit, maar veel mensen ervaren het zo dat zij daarop de uitzondering zijn. De geharnaste verbetenheid van de gele hesjes beweging en het SP-achtige gecultiveerde slachtofferisme is een symptoom daarvan.

De samenleving doe je samen, te lang is er de verwachting opgebouwd dat de overheid de haarlemmer olie is voor al je problemen.

Uitgenodigd worden in het Torentje , maar niet eens een handje willen schudden? Waarom ga je dan überhaupt op bezoek? Ik typeer deze verbeten houding als letselschade van de revisie van de verzorgingsstaat die rationeel noodzakelijk is, maar een herziening die door veel mensen in problemen als een gure wind wordt ervaren.

In de door sommige hesjesdragers ervaren dictatuur van onze democratie past echter maar één antwoord. Toch zelf een partij oprichten, in dialoog gaan met andere partijen en vooral ook veel handen schudden.

Gedrevenheid vanuit wantrouwen leidt nooit tot goede oplossingen.

Marien van Schijndel, Deventer

Gele hesjes te gast

Door zichzelf te presenteren als de enige ware vertegenwoordigers van het volk en ons democratisch systeem van de hand te doen als een ‘verkapte dictatuur’, ondermijnen de Gele Hesjes datgene waarvoor ze zeggen te staan.

Men spreekt over het ontfutselen van toezeggingen en het stellen van eisen, maar ik vraag u: met welk mandaat?

Kritisch zijn is belangrijk, maar mocht ik op bezoek zijn in het torentje, zou ik mij maar al te bewust zijn van het feit dat mijn gastheer, en niet ik, diegene is die democratisch is verkozen.

Hugo Schiffers, Utrecht

Commandant Westerbork

Tot mijn verbazing las ik het ‘interview’ dat Ellen de Visser had met Ad van Liempt (Boeken, 4 mei) over zijn ‘onthullende’ boek over kampcommandant Gemmeker van Westerbork.

Op haar vraag ‘is het niet vreemd dat er pas 74 jaar na de bevrijding een biografie ligt van de man die zo cruciaal is geweest bij de Jodenvervolging in Nederland?’antwoordt Van Liempt:

‘Die vraag is meteen het antwoord: dit boek is er gekomen vanuit mijn verontwaardiging dat het er nog niet was. Daar is niemand schuldig aan, maar ik vond het moeilijk te verdragen.’

Een kleine geheugenstoring bij Ad van Liempt: er waren al twee biografieën over Gemmeker verschenen, toen hij aan zijn proefschrift begon.

In 2012 publiceerde Lotte Bergen, werkzaam bij het Etty Hillesum Onderzoekscentrum, een uitstekende biografie over Gemmeker: Albert Konrad Gemmeker, Commandant van Westerbork.

In 2003 publiceerde Nanda van der Zee een onthullend boek over de vroegere kampcommandant, getiteld De Trein.

Simon Hammelburg, Saint-Maurice-des-Lions

Spaanse sinaasappels

Mooi om te lezen dat er dankzij CoolRail weer duurzaam vervoer voor fruit tussen Spanje en Nederland komt (Economie, 8 mei). Maar het is niet helemaal nieuw. Vijftig jaar geleden reden jaarlijks 30.000 spoorgoederenwagons uit Spanje naar West-Europa, ook naar Nederland, met een half miljoen ton aan verse groenten en fruit. De Spaanse firma Transfesa reed met voor die tijd unieke wagons die aan de grens hun wielen konden wisselen van het bredere Spaanse spoor naar de in de rest van West-Europa gebruikelijke spoorbreedte, zodat er niks overgeladen hoefde te worden. Het goedkopere wegvervoer heeft dit transport vrijwel geheel overgenomen van de trein.

Een wagon van Valencia naar Nederland deed er in de vorige eeuw 60 uur over. De huidige 48 uur transporttijd van de CoolRail kan over een aantal jaren flink verlaagd worden want Spanje is al een heel eind op weg met het ombouwen naar ‘onze’ spoorbreedte van de spoorlijn tussen de Franse grens en Valencia.

Jammer blijft dat spoorvervoer blijkbaar alleen maar met subsidies overeind gehouden dan worden terwijl het aantoonbaar duurzamer en veiliger is dan de vrachtauto of het vliegtuig.

J. Krijgsman, Rotterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden