Advertentie van KVGN

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van de Volkskrant zijn hier niet bij betrokken.

Nederland wordt het land van wind, water... en waterstof

2050 lijkt nog ver weg, maar om de klimaatdoelen te halen en de CO2-uitstoot naar nul te brengen, moet er nú werk van worden gemaakt. Zeker op het gebied van waterstof, waarvoor een essentiële rol in de transitie is weggelegd.

Beeld KVGN

De Tesla’s en Leafs zijn inmiddels aardig ingeburgerd op het Nederlandse asfalt, maar een waterstofauto in het wild spotten? Dat is haast net zo bijzonder als een eenhoorn. Het grote verschil is echter dat de waterstofauto geen sprookje is: in ons land rijden er op dit moment een vijftigtal van rond. Vooralsnog een (water)druppel op een gloeiende plaat, maar dat gaat veranderen. Want een auto die op waterstof rijdt, stoot geen CO2 uit, maar slechts waterdamp. Met een volle waterstoftank rijd je bovendien een kilometer of vijfhonderd - een actieradius waarbinnen de meeste batterij-elektrische auto’s al lang aan de laadpaal staan.

Wil waterstof de belofte van brandstof van de toekomst waar gaan maken, dan zijn er nog veel stappen te zetten. Er moeten méér waterstofauto’s komen, uiteraard, maar ook meer geschikte tankstations. Op dit moment heeft Nederland slechts twee publiek toegankelijke tankstations - in Rhoon en in Helmond. Die kip-ei-impasse moet worden doorbroken, vertelt Alice Elliott, waterstofexpert bij Shell. “Voor de infrastructuurbouwers heeft het immers geen zin om stations te bouwen voor niet-bestaande auto’s, terwijl Toyota geen auto’s kan verkopen zonder dat er tankpunten zijn.” Bij projecten in Californië en in Duitsland worden de krachten gebundeld met de auto-industrie én de overheid om een (landelijk) dekkende tankstation-infrastructuur te realiseren. Van die ervaringen kan Nederland straks profiteren. Maar dat wil niet zeggen dat in de toekomst élk tankstation een mogelijke stopplek wordt voor een waterstofauto. “Als waterstof in de toekomst economisch rendabel is, zal het nooit de énige oplossing zijn. Voor stadsvervoer of woon-werkverkeer over korte afstanden kun je bijvoorbeeld vaak prima af met een batterij-elektrische auto. Voor grotere afstanden vinden we waterstof-elektrisch vervoer wel onmisbaar als vervanger voor niet-duurzame voertuigen.”

De grote emissiewinst in het mobiliteitsdomein is straks te halen bij het vracht- en busverkeer. De massaproductie van vrachtauto’s op waterstof loopt iets achter bij die van de auto’s, maar wordt wel een speerpunt. “Een vrachtwagen of bus is het equivalent van rond de veertig personenauto’s qua hoeveelheid energieverbruik. Zwaardere voertuigen en grotere afstanden vereisen meer energieopslag ín het voertuig. Met accu’s kom je er dan niet, want dan vervoer je op een gegeven moment meer batterijen-kilo’s dan vracht. Een mooi initiatief is het OV-bureau Groningen-Drenthe, dat ernaar streeft om in 2021 een twintigtal waterstofbussen te laten rijden. Een tankstation voor zoveel bussen is nog nergens in Europa gerealiseerd.”

Mobiliteit vormt natuurlijk maar één van de onderdelen van het klimaatakkoord. Ook op andere gebieden krijgt waterstof een grote rol van betekenis. Bijvoorbeeld in de industrie als grondstof en als vervanger van aardgas. Maar het is nadrukkelijk niet de énige hoofdrolspeler straks. “De grote vraag is hoe wij in de toekomst de nationale energievraag gaan regelen. Op dit moment doen wij dat met overwegend aardgas en slechts circa twintig procent in de vorm van elektriciteit. En die stroom wordt nu nog grotendeels geproduceerd uit aardgas en steenkool – het aandeel duurzame elektriciteit is vooralsnog relatief klein. Wij zijn al bezig met een versnelling in het elektrificeren van energiegebruik – denk aan verwarming in huis – en duurzame stroomopwekking. Maar zelfs als wij een gigantische hoeveelheid windmolens op zee bijbouwen én stroom importeren, schat men dat elektriciteit in 2050 niet meer dan circa veertig procent van de energiemix zal zijn. Die duurzame elektronen moeten dus worden aangevuld met een grote hoeveelheid groene moleculen (waterstof en groen gas) en aardwarmte.”

Waterstof is geen natuurlijk voorkomende energiebron, en moet dus worden geproduceerd. Het gas zelf is onzichtbaar, maar komt desondanks in drie kleuren. Bij de productie van grijze waterstof, dat ontstaat door aardgas te splitsen, komt CO2 vrij. Vang je die CO2 af en sla je die op in de grond, dan heet het blauwe waterstof. “Maar de end game is natuurlijk groene waterstof, die je via elektrolyse uit water wint met gebruik van groene stroom. Daarvoor moet er meer hernieuwbare energie in de mix komen. Zoals wind op zee alsmede grotere waterstoffabrieken. Binnen de Nederlandse gassector wordt aan diverse projecten gewerkt om ervaring op te doen met het opschalen van groene waterstofproductie. Zoals een 10 MW-electrolyzer in Rheinland, de grootste tot nu toe. Maar het moet nog veel, véél groter, want die electrolyzer levert straks nog maar een klein deel van de totale behoefte. Om in 2050 de vereiste waterstofproductie te halen, moeten we nu beginnen en investeren - hopelijk ook met steun van de overheid. De Nederlandse gassector is, samen met andere partijen in de markt, goed toegerust om deze uitdaging te realiseren. En als Nederland straks op dit terrein de beste is, biedt dat enorme kansen. We hebben dan de kennis van de techniek én uitstekende partners, waarmee wij samen grote stappen kunnen zetten.”

Meer weten over de toepassingen van waterstof en het belang daarvan in de energietransitie? Lees dan verder op MissieEnergie.nl.

Lees meer over dit onderwerp in het dossier:

KVGN

Advertisement

De journalisten van de Volkskrant zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden