Natuurlijk moeten jongens op hun bek gaan

Maar praten over kwetsbaarheid is ook fijn

'Gewoon een goedgevulde verbandkist in huis en het komt wel goed met onze jongens.' Foto anp

Met de billen bloot dan maar: ik speelde met barbies. Heel vaak. Mijn poppen zaten hele dagen voor een roze camper bij een plastic cocktailbar in de vorm van een ananas. Ik had maar één Ken en een doos vol barbies, dus ik vrees dat er - sorry feministische zusters - hier en daar zelfs sprake was van enige haremvorming.

'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?', luidt de campagne die Sire dinsdag lanceerde. De reclamemakers spreken opvoeders aan. Ouders, maar ook onderwijzers, zouden stereotiep jongensgedrag niet meer waarderen. En daardoor ontwikkelen jongens zich volgens Sire minder goed. In de puberteit zou dat dan weer resulteren in vechten, spijbelen en blowen.

U begrijpt: ophef. In mijn progressieve bubbel zag ik een aantal vrouwen voorbijkomen die als klein meisje louter in bomen hadden geklommen, een ervaring waarmee blijkbaar al was voorgesorteerd op een plekje aan de goede kant van de geschiedenis. 'Ik deed niets liever dan plassenstampen en klimmen in zandbergen', schreef een feminist op Twitter. 'Ik kreeg een klap omdat mijn jurkje vies werd. Waar is mijn Sire-campagne?'

Ja, daar zat ik dan met mijn polygame Ken. Ik begreep de boosheid - en ook weer niet. Waarom de problematiek zo miskend terugbrengen tot de strijd der seksen als deskundigen zeggen dat er wel degelijk iets aan de hand is met jongens? Jonge mensen, onze zonen, die met hetzelfde IQ een lager schooladvies krijgen en vier keer zo vaak worden gediagnosticeerd met adhd.

Het probleem is natuurlijk het eendimensionale verhaal van de campagne. We hebben hier te maken met reclamemakers, je kunt ze de onbedwingbare behoefte tot stereotypering nauwelijks kwalijk nemen. Voor Sire is 'genoeg jongen zijn' scheten in de fik steken en vaak je broek kapot vallen. Daarom is het symbool van de campagne 'broekie', 'een praktisch onverwoestbare broek' die ouders kunnen winnen. Hè, wat overzichtelijk. Gewoon een goedgevulde verbandkist in huis en het komt wel goed met onze jongens.

De campagne valt in een groter maatschappelijk debat over de veronderstelde crisis van de man. Meisjes en vrouwen doen het op steeds meer gebieden beter en eisen meer ruimte en rechten op. Dat zou sommige mannen onzeker maken. Online floreren de Men's Rights Activists, jonge mannen die zich het slachtoffer voelen van feminisme.

Toevallig kwam Arianna Huffington, oprichter van The Huffington Post, deze week op haar nieuwe site Thrive Global met een serie artikelen over 'de herdefiniëring van mannelijkheid'. Het is beter als we mannen niet langer opsluiten in een macho-idee van mannelijkheid, betoogt Thrive Global, voor zowel mannen als vrouwen. Een van de artikelen gaat over een succesvol begeleidingstraject van agressieve jongens in Chicago. Onder de noemer 'Becoming a man' leren ze zich ontwikkelen op sociaal-emotioneel vlak. In Vanity Fair huldigde Monica Lewinsky mannen als Brad Pitt, prins Harry en Jay Z, beroemdheden die zich de afgelopen tijd kwetsbaar durfden op te stellen. In dit licht begint Sires eenzijdige pleidooi voor stoerheid toch een beetje naar spruitjes te ruiken.

Natuurlijk moeten jongens op hun bek gaan. En meisjes ook. Misschien moeten kinderen daar inderdaad meer ruimte voor krijgen. Maar het is ook fijn als ze daarna over hun kwetsbaarheden kunnen praten. De gloriedagen van macho Ken zijn voorbij. En dat is voor iedereen beter.

Meer over