Multinationals lijden onder de wensen van de moderne consument

De Kwestie

Beeld de Volkskrant

Lubach probeert met bluf Facebook op de knieën te krijgen. Trump probeert hetzelfde met Chinezen en Russen.

Zowel de actie tegen Facebook Inc. als die tegen Rusland bv en China bv gaat gepaard met enorm veel ketelmuziek zonder dat duidelijk is of het veel oplevert.

Intussen woedt al anderhalve maand een stille strijd waar de consumenten misschien nog het meest van merken en de media nauwelijks aandacht voor hebben gehad. Agecore – een van de allergrootste inkoopcombinaties in Europa – weigert zich nog langer de wetten te laten voorschrijven door de machtige levensmiddelenconcerns in de wereld zoals Nestlé, Unilever, Dr. Oetker en InBev. Vorig jaar kreeg InBev al een waarschuwing.

Maar nu is met een productenboycot meteen de handschoen uitgeworpen naar de grootste ter wereld: het Zwitserse Nestlé.

Sinds eind februari worden allerlei Nestlé-producten, variërend van Kitkat en Lion-chocoladerepen, Smarties, ontbijtgranen, Maggi bouillonblokjes, Nestlé babyproducten, Nesquik-poeder en Vittel-mineraalwater uit de schappen gehaald, omdat de zes bij Agecore aangesloten supermarktketens het niet eens zijn met doorgevoerde prijsverhogingen of andere verplichtingen.

De zes ketens zijn Edeka in Duitsland, Coop in Zwitserland, Colruyt in België, Intermarché in Frankrijk, Eroski in Spanje en Conad in Italië. Aanvankelijk zouden zo’n 163 producten van Nestlé niet langer in de schappen worden gelegd. Dat aantal zou inmiddels al tot 250 zijn gestegen, hoewel het van keten tot keten verschilt. Als die zes ketens geen enkel product van Nestlé meer verkopen, raakt Nestlé 10 procent van zijn omzet van 90 miljard euro kwijt, aldus marktanalisten.

Zowel Nestlé als de inkoopcombinatie speelt hoog spel. Nestlé dreigt een deel van de omzet kwijt te raken, terwijl het net onder vuur ligt van een activistische aandeelhouder die al niet tevreden is over de omzet- en winstgroei. De ketens missen de hogere marge op merkartikelen en kunnen klanten verliezen die hechten aan de merkartikelen van Nestlé.

Dat beide partijen zich toch in de loopgraaf hebben verschanst, heeft te maken met veranderende consumentenvoorkeuren en de concurrentie online. De grote multinationals moeten inhaken op de wens van consumenten voor een breder assortiment van gezondere en duurzamer geproduceerde merkproducten. Dat kan alleen door prijzen te verhogen. De supermarkten willen echter geen prijsstijgingen – of zelfs nog lagere prijzen − omdat zij moeten concurreren met online aanbieders. Zij denken dat de merkproducten van de grote concerns ook minder onmisbaar zijn dan vroeger. Nestlé wil er zo weinig mogelijk over kwijt, behalve dat topman Ulf Mark Schneider de boycot ‘agressief’ en ‘een ongewoon drukmiddel’ noemt.

Het is altijd nog beter een stille strijd te verliezen dan één waarbij veel lawaai is gemaakt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.