Commentaarmotorrijders

Motorrijders zijn onaantastbaar

Hoeveel herrie ze ook maken en met hoevelen ze ook zijn: niemand legt motorrijders iets in de weg.

Motorrijders arriveren in 2019 voor de 69e viering van het uitroepen van de Republiek Maluku Selatan (RMS). Beeld ANP
Motorrijders arriveren in 2019 voor de 69e viering van het uitroepen van de Republiek Maluku Selatan (RMS).Beeld ANP

Bijna iedereen in Nederland heeft zich er het afgelopen weekeinde van kunnen overtuigen: motorrijders zijn niet getroffen door de crisismaatregelen. Samenscholingsverboden zijn niet op hen van toepassing. En aan geluidsnormen laat deze groep weggebruikers zich weinig gelegen liggen. Sterker: voor veel motorrijders is lawaai een wezenlijk onderdeel van hun hobby. Ronkend, knetterend en bulderend vierden zij in groepsverband de vrijheid op rivierdijken, snelwegen en in de kuststreek.

Vooralsnog staat niets een particuliere vorm van vertier, die voor zeer velen een bron van overlast is, in de weg. Het toegestane geluidsvolume bij de gemiddelde motorfiets ligt op een hoger niveau dan dat van een personenauto – ongeveer 80 decibel tegenover 60 decibel. En het ene merk mag meer herrie produceren dan het andere. Handhaving is dan ook onbegonnen werk. Alleen motorrijders die staande worden gehouden omdat ze te hard hebben gereden, kunnen ook worden beboet voor overtreding van de geluidslimiet – gesteld dat de politie dat kan registreren.

Wegverkeer is de belangrijkste bron van geluidshinder in Nederland, en binnen die categorie staat de motorfiets op de tweede plaats (na de bromfiets, maar vóór het vrachtverkeer). Niettemin geniet het tegengaan van motorherrie geen prioriteit. In rapporten over geluidsoverlast gaat het vooral over ‘contactgeluiden’ (lawaai dat wordt veroorzaakt door omwonenden) en over vormen van ‘akoestische vervuiling’ waaraan mensen in de buurt van luchthavens, fabrieken en snelwegen permanent worden blootgesteld. Geluidspieken die door accelererende motoren worden veroorzaakt – incidentele vormen van overlast – worden echter niet als ‘omgevingslawaai’ aangemerkt.

Dat motoren buiten het blikveld van beleidsmakers vallen, blijkt ook uit het volgende. In het Klimaatakkoord is het streven vastgelegd om alle ‘gemotoriseerde tweewielers’ op termijn emissievrij (dus geluidsarm) te maken. Alle voertuigen waarvoor dit geldt, worden genoemd, behalve motoren. Kennelijk heeft de wetgever deze categorie over het hoofd gezien. Met als gevolg dat de ongeveer 800 duizend motorrijders in Nederland vooralsnog onaantastbaar zijn – en zich op zonovergoten dagen vaak ook zo gedragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden