Column Eva Posthuma de Boer

Misschien kunnen mensen met een wiskundeknobbel eens zorgen voor meer flexibiliteit in het onderwijs

Eva en Eddy PosthumadeBoer artikel column Beeld .

Het leven door de ogen van de Posthuma de Boers - foto's uit het rijke naoorlogse archief van vader Eddy, met een tekst van dochter Eva. Deze week: De wiskundeknobbel.

Mijn dochter stormt de keuken in. Ze zwaait vervaarlijk met haar wiskundeboek. Ik ben aan de telefoon, een vriendin met een demente vader. ‘Ik stop met school’, roept mijn dochter en smijt het boek op de grond. Ik wijs naar de hoorn aan mijn oor. ‘Wacht even’, zegt mijn mond zonder geluid te maken. ‘Ik snap het gewoon niet!’ Haar ogen stromen vol tranen. De demente vader heeft in een plantenbak geplast. Ik beloof terug te bellen.

Ze kan het niet, wiskunde. Ze herhaalt de zin als een mantra, huilt, kijkt me met die betraande ogen wanhopig aan. Aan mij heeft ze in deze een hele slechte. Mijn eindexamenpakket bestond uit zes talen en geschiedenis. De wiskundehel die ik tot en met de derde moest doormaken, bezorgt me nog nachtmerries. Toch raap ik het wiskundeboek op en sla het open op tafel. ‘Welk hoofdstuk?’ Mijn dochter valt even stil van verbazing. ‘Kom op, gezond verstand, we kunnen het’, spreek ik fier en overtuigd. Aarzelend wijst mijn dochter een opgave aan.

Geiten in Oman in 1981. Beeld Eddy Posthuma de Boer

In 2016 waren er 2.662 bedrijven met geiten in Nederland. In 2010 waren dat er 1.057 meer. Met hoeveel procent is het aantal bedrijven met geiten afgenomen in de periode 2010-2016?

Ik lees de zinnen drie keer, hardop, in een poging de opkomende verlamming tegen te gaan. Hoe moet ik denken, waar in mijn hoofd bevindt zich het gezond verstand dat ik hiervoor nodig heb? Wat interesseren mij die cijfers? Waarom zijn er minder geiten, dat wil ik weten! En waar zijn ze gebleven, is er een uittocht geweest? En waarom wiskunde een kernvak is, dat vraag ik me ook af, waarom dat belangrijker wordt geacht dan cultuur of geschiedenis – wie of wat heeft dat bepaald? De kapitalistische samenleving? De mens wordt niet meer opgeleid tot mens, maar tot dienaar van de economie, verkondigde Marx in de 19de eeuw. Nog immer geldig, helaas. Waartoe leidt het kinderen door een pakket te laten ploeteren dat niet bij ze past, in plaats van ze dat aan te bieden waar ze goed in zijn en daarin te laten groeien? 

‘Ik ga naar de mavo mam. Er zit niks anders op. Dan kan ik het nu laten vallen.’ Geef haar een tekstverklaring Frans of laat haar een spreekbeurt houden over de geschiedenis van Suriname en ze haalt fluitend achten. Tekenen, toneelspelen, boeken lezen, verhalen verzinnen: als de beste. Misschien had ze wel vwo in plaats van havo kunnen doen als ze vanaf de eerste haar eigen pakket had mogen samenstellen. 

Hoeveel kinderen in Nederland zitten er in 2020 in hetzelfde schuitje? Misschien kunnen mensen met een wiskundeknobbel zich daar eens over buigen en de machten die de systemen beheersen, zorgen voor meer flexibiliteit in het onderwijs. En kan iemand mij uitsluitsel geven over het lot van de verdwenen geiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden