Commentaar Drinkwater

Misschien kan een prijsverhoging voor schoon drinkwater bijdragen aan bewustwording

De Nederlander mag best beseffen dat het water ­waarmee hij de wc doorspoelt een luxeartikel is.

Tijdens de lange warme zomer van 2018 deden de ­waterleidingbedrijven een beroep op de Nederlanders om hun watergebruik te matigen – zolang de meteorologische uitzonderingstoestand aanhield. Veel lijkt het niet te hebben geholpen: in augustus, de droogste zomermaand, nam de consumptie van drinkwater met een kleine 40 procent toe. Hieruit blijkt ten overvloede hoe moeilijk het is bij zorgeloze consumenten gedragsveranderingen teweeg te brengen – zelfs in tijden van droogte.

Met betrekking tot drinkwater is dat niet zo verwonderlijk. In de waarneming van de gemiddelde Nederlander is er water in overvloed. Op gezette tijden valt het in bakken uit de hemel, het klotst tegen de dijken, het stroomt tegen verwaarloosbare kosten uit de kraan, en tijdens de ­Hongerwinter – bijna 75 jaar geleden – was leidingwater de minst schaarse nutsvoorziening. Dat de Nederlander ­zichzelf wast, de wc doorspoelt en de tuin sproeit met ­water dat elders als bronwater wordt verkocht, wekt alleen verbazing bij buitenlandse bezoekers.

Juist om die reden sporen de drinkwaterbedrijven hun afnemers in een campagne tot spaarzaamheid aan. De overvloed is tenslotte maar heel betrekkelijk. Extreem ­droge zomers zullen steeds minder uitzonderlijk worden. In het oosten van Nederland is de uitzonderingstoestand die vorige zomer intrad feitelijk nog steeds niet ten einde – wat op verschillende plaatsen tot afgelasting van de paasvuren heeft geleid. Om in de toenemende waterconsumptie te kunnen voorzien, zullen de waterleidingbedrijven steeds meer beslag op schaarse ruimte moeten leggen.

De meest achteloos gebruikte nutsvoorziening is eigenlijk – zeker in mondiaal perspectief – een luxeartikel. Dat besef zou op termijn invloed moeten hebben op het consumptiepatroon van de Nederlander – die tweemaal meer water gebruikt (120 liter per dag) dan hij denkt. Een campagne kan daarbij helpen, zeker. Maar misschien kan een prijsverhoging voor schoon drinkwater (dat nu per 1.000 liter slechts 1 euro kost) daar ook aan bijdragen. Als de zorgeloze waterconsument niet bevangen raakt door doucheschaamte, draait hij de kraan misschien uit kostenoverwegingen een paar minuten eerder dicht.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.