Commentaar Vol luchtruim

Mislukking voorstel vliegbeweging Schiphol zegt meer over toegenomen complexiteit materie dan over sleetsheid poldermodel

‘De polder’ bijt de tanden stuk op de groei van Schiphol. Het thema ligt nu waar het hoort: bij de minister.

Beeld ANP XTRA

Altijd slaagde Hans Alders, voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) erin om namens alle deelnemers van dit polderorgaan met een voorstel te komen over het aantal vliegbewegingen dat luchthaven Schiphol moest worden toegestaan. Tot nu. Uitgerekend bij zijn vertrek als ORS-voorzitter. Hij heeft het overleg met de betrokkenen niet met een advies kunnen afsluiten.

Dit zegt meer over de toegenomen complexiteit van de materie dan over de sleetsheid van het poldermodel. De vraag hoeveel vliegbewegingen Schiphol nu en in de toekomst kan verwerken, gaat tenslotte over meer dan ruimtelijke ordening alleen. Dat de fysieke ruimte voor Schiphol begrensd is, is al decennia bekend getuige de periodiek opduikende suggestie om een nationale luchthaven met een onbegrensd groeipotentieel in zee of in het IJsselmeer aan te leggen.

De bestaande faciliteiten van de luchthaven kunnen misschien wat intensiever worden benut en met de komst van stille vliegtuigen is een ‘gematigde’ toename van het aantal vliegbewegingen misschien mogelijk. Maar de rek is er op een zeker moment onherroepelijk uit. Volgens veel omwonenden is dat nu al het geval.

De gesprekken binnen de ORS werden verder bemoeilijkt door de klimaatdoelstellingen waaraan de regering zich heeft gecommitteerd en door complicaties bij de beoogde overheveling van (op termijn) 45 duizend vluchten naar Lelystad Airport. Die stuitte op bezwaren van mensen die vrezen daar geluidsoverlast van te ondervinden waarbij het ook de vraag is hoe groot die overlast zal zijn en van de Europese Commissie, die overheveling van vluchten van Schiphol naar Lelystad in strijd acht met de Europese regels voor openbare aanbesteding.

In het zwartste scenario zou de capaciteit die vrijkomt in Lelystad geheel of ten dele worden benut door prijsvechters en zou de belasting van het Nederlands luchtruim alleen maar worden vergroot. Het vraagstuk is dus zo wijd vertakt en technisch zo ingewikkeld geworden, dat de ORS niet tot een eensluidend oordeel heeft kunnen komen. Het ligt nu weer waar het in beginsel thuishoort: bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden