Column Ionica Smeets

Mijn per ongeluk aangeschafte postzegels waren in negen jaar tijd bijna in waarde verdubbeld

In één week gebeurden er drie dingen die ogenschijnlijk niet zoveel met elkaar te maken hadden. Ik gebruikte de laatste postzegel van mijn rolletje, mijn zoon werd 9 en PostNL kondigde aan te stoppen met een tweede bezorgpoging bij mensen die niet thuis zijn als de postbode een pakketje komt brengen.

Toch hadden die drie dingen wel het een en ander met elkaar te maken. Ik kocht mijn rolletje postzegels in 2010 - het jaar dat we overgingen op postzegels met daarop ‘Nederland 1’ in plaats van de waarde. Ik was hoogzwanger (van die inmiddels 9-jarige zoon) toen ik per ongeluk twee rolletjes met vijftig postzegels bestelde in plaats van één. De zegels waren destijds 44 cent en ik had dus 44 euro uitgegeven aan twee rollen met in totaal honderd postzegels. Destijds baalde ik daar best even van, maar ik troostte mezelf met het feit dat deze postzegels onbeperkt geldig zouden zijn.

En nu, negen jaar later, gebruikte ik dus eindelijk de laatste van die honderd postzegels. Ik zocht even op hoeveel nieuwe postzegels kosten: dat blijkt 87 cent te zijn. (Overigens: voor 83 cent koop je bij PostNL een postzegelcode die je vervolgens als een soort magisch vierkant in de hoek van je envelop schrijft. Waarna sommige vrienden zullen denken dat je een geheime code hebt ontdekt om gratis post te versturen als je hun een gezellige verjaardagskaart stuurt.)

Mijn per ongeluk aangeschafte postzegels waren in negen jaar tijd bijna in waarde verdubbeld. Dat komt neer op een rendement van pakweg 7,5 procent per jaar - heel wat meer dan de inflatie die de afgelopen negen jaren steevast onder de 3 procent bleef.

Die fikse prijsstijging van postzegels komt gedeeltelijk doordat mensen steeds minder brieven versturen. De verhogingen zijn nog conservatief, want van de Autoriteit Consument & Markt mag het tarief flink verder omhoog. PostNL kreeg voor komend jaar bijvoorbeeld toestemming voor een verhoging van de tarieven met 16,4 procent.

Interessant is dat er tegelijk nog een trend is: er worden steeds meer pakketjes verstuurd. Onlineverkoop breekt steeds zijn eigen omzetrecords en de reden dat PostNL geen tweede bezorgpoging meer gaat doen, is dat er ruimte nodig is in hun bestelbusjes voor al die pakjes.

Dat is ergens toch wel grappig: we versturen steeds minder brieven, maar steeds meer pakketjes. En er is daarbij iets merkwaardigs aan de hand. In 2010 kostte het versturen van een standaardpakketje tot 10 kilo nog 6,75 euro, nu is dat 6,50 euro bij PostNL. Dat is dus juist goedkoper geworden. Ik vraag me af of er een punt komt waarop het voordeliger is om een brief als pakketje te versturen.

Toen ik deze week opschepte over mijn Guus-Geluk-achtige winstgevende investering in postzegels, wierpen mensen onmiddellijk tegen dat ik in 2010 nog veel beter mijn geld in bitcoins had kunnen steken. Ach ja. In de tussentijd heb ik uiteindelijk het allermooiste rendement gehaald: van een hulpeloze, kleine baby naar de leukste 9-jarige die ik me kan voorstellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden