ColumnLoes Reijmer

#MeToo kon wel wat drama gebruiken, Bombshell levert het

Sta op en draai eens een rondje. Kom op, niet zo schuchter. Laat die mooie benen zien. Hup, hup!

Zou u het doen als de baas het vroeg? Natuurlijk niet, roept u waarschijnlijk. U bent toch geen prijspony op de Hedelse paardenmarkt. En als u nou net om promotie heeft gevraagd en plotseling beseft dat het rondje uw carrière kan maken of breken? Een klein offer voor een grote kans. Misschien, denkt u nog verbouwereerd door het verzoek, is dit niet het moment om principieel te zijn. Gewoon meedoen en lachen, want u bent een leuke vrouw en geen zure feminist.

Het blijft natuurlijk nooit bij dat ene rondje, laat Bombshell zien. In de film, sinds donderdag in de bioscoop, verzoekt Fox News-baas Roger Ailes de jonge Kayla vervolgens haar jurk op te trekken. En verder omhoog. Nee, nog verder. De oude man aanschouwt het kreunend en stopt pas met aandringen als hij haar slipje te zien krijgt. Het is de sleutelscène van de film, schreef Floortje Smit al in de Volkskrant. De machinaties van machtsmisbruik – sluipend maar meedogenloos en vernederend – worden er treffend in verbeeld.

Bombshell is gebaseerd op echte gebeurtenissen bij het rechts-conservatieve Fox, de Amerikaanse nieuwszender met een seksistische cultuur voor en achter de schermen. In 2017 beschuldigden tientallen vrouwen baas Roger Ailes en presentator Bill O’Reilly van seksuele intimidatie. Het verzoek een rondje te draaien was daadwerkelijk onderdeel van Ailes’ repertoire. ‘En God verhoede – ik dééd het’, zei Megyn Kelly, de voormalige grote Fox-ster, in reactie op de film. Ze dacht aan de opleidingen die ze cum laude had afgerond, dat ze partner had kunnen worden bij het beste advocatenkantoor ter wereld en voor Fox het Hooggerechtshof volgde. Een topcarrière, kortom. En nu stond ze in het kantoor van haar baas een rondje te draaien zodat hij kon beoordelen of ze sexy genoeg was. Later zou hij haar meerdere keren proberen te zoenen. Toen Kelly zich aansloot in de rij van vrouwen die Ailes beschuldigden, werd hij ontslagen.

Het tijdperk van #MeToo, zoals deze jaren soms smalend en dan weer met eerbied heten, is een nieuwe fase ingegaan. De journalistiek heeft haar werk gedaan. In oktober kwamen de boeken uit van de journalisten die in 2017 de misdragingen van Harvey Weinstein onthulden, Catch & Kill van Ronan Farrow en She Said van Jodi Kantor en Megan Twohey van The New York Times. Geweldige boeken, de kroon op al dat harde, journalistieke werk. Maar nu is de popcultuur aan de beurt. In november verscheen The Morning Show online, een serie over seksuele intimidatie bij het ontbijtnieuws, sinds donderdag is er dus de eerste film.

Conclusie? #MeToo kon wel wat drama gebruiken. In de nasleep van de journalistieke onthullingen ontstond al snel discussie over wat er nou precies ter discussie stond. Ging #MeToo, klonk het terwijl de inkt nog nat was, niet te ver?

Over verkrachting was iedereen het eens: mag niet. Seksuele intimidatie op de werkvloer werd al lastiger. Fout natuurlijk, zei men braaf, ‘maar’ (dan geef je je baas toch een knietje/sommige vrouwen neuken zich omhoog/lekker toch, zo’n massage in de kantoortuin). Toen er ook publicaties verschenen over pusherig gedrag, was de kramp compleet: worden mannen nu ook al voor het volkstribunaal gebracht voor slecht verlopen dates?

Eigenlijk ging #MeToo juist ook over dit schemergebied. Alleen bleek de journalistiek niet altijd het beste vehikel om die discussie te voeren. Bij een publicatie, hoe genuanceerd ook, zit iemand direct in het beklaagdenbankje. Bovendien is lezen over seksuele intimidatie toch anders dan het zien gebeuren. Op papier lijkt wat Kayla meemaakt in Bombshell misschien niet zo erg. Ze kiest er toch zelf voor om haar jurk omhoog te doen? Maar kijk in de ogen van actrice Margot Robbie en huiver.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden