ColumnBert Wagendorp

Met de slimme bril belanden we in Dantes hel, maar gelukkig weet de bril er de weg

Facebook komt volgend jaar samen met Ray-Ban met een slimme bril. Een slimme bril verschaft zijn drager informatie over de dingen die hij door de bril ziet, bijvoorbeeld een monument. Kijkt de slimmebrildrager naar de Eiffeltoren, dan ziet hij hoe hoog die is (317 meter), hoe de ontwerper heette (Eiffel) en in welke stad hij staat (Parijs). Hiermee kan de brildrager een erudiete indruk wekken bij vrienden. Tot die de slimme bril in de gaten krijgen en hem van z’n kop slaan.

Het principe van de bril heet ‘Augmented Reality’ (AR): de bril legt een extra laag over de werkelijkheid. Steevast wordt ter promotie dezelfde gebruiksmogelijkheid aangeprezen: informatie over monumenten. Kennelijk heeft de marketingafdeling van Facebook vastgesteld dat consumenten vooral op zoek zijn naar informatie over monumenten en dat de bril daarop moet worden verkocht.

Ik vermoed dat het bedrijf het publiek nog niet wil confronteren met de andere gebruiksmogelijkheden en ter introductie opzettelijk voor iets onschuldigs heeft gekozen. Zo hebben ze het destijds ook gedaan met hun oerproduct, Facebook. Dat was een soort vriendenboek dat van de hele wereld een warm nest zou maken waar eenzaamheid zou zijn uitgebannen en iedereen je vriend zou worden. Dat klonk aantrekkelijk en nu zitten we opgescheept met een big brother die alles wat je leest en elke letter die je tikt analyseert en zo je gedrag manipuleert.

Met je AR-Ray-Ban wordt de realiteit nog complexer dan hij al is, op het onverdraaglijke af. Je kunt niet meer naar een boom of een vogel kijken en je verwonderen – de bril heeft hem al gedetecteerd en alle beschikbare kennis onthuld. Het is een demystificatiebril. Valt je oog op een boek, dan dansen de kraakrecensies al over je scherm. Je bril is gevuld met wikipediakennis, kaarten en historische feitjes. De bril is wijnkenner en citeert moeiteloos poëzie.

Daar zijn allemaal al apps voor, maar met de AR-bril word je straks omringd door rare wijsneuzen die je niet aankijken, maar glazig in hun bril zitten te staren. De bril is de eerste directe verbinding tussen de zintuigelijke wereld en databanken.

De smartphone heeft onze samenleving ingrijpend veranderd, maar ik denk dat de bril hem gaat overtreffen.

Eerst degradeerde Mark Zuckerberg het fenomeen ‘vriendschap’ tot een klik en menselijk contact tot een omhooggestoken duimpje of een rood hartje. Nu gaat hij met veel moeite vergaarde kennis aanpakken en waardeloos maken met twee AR-schermpjes in een bril. Weet je veel van muziek? De bril heeft audio en weet meer. Heb je acht jaar kunstgeschiedenis gestudeerd? De brildrager vertelt je over elk kunstwerk alles wat er maar over valt te weten.

Twee slimmebrildragers in gesprek: lachen. Facebook weet straks precies waar je graag naar kijkt: ook handig.

Als de bril monumenten kan herkennen, zijn mensen ook geen probleem. Denk je personen goed te kunnen inschatten? Straks kijk je iemand even doordringend aan en tovert de bril je een persoonlijk dossier voor ogen. Je hoeft straks niet meer naar een datingsite om een partner te vinden, je kijkt gewoon door je bril en je weet genoeg.

De AR-bril is de droom van Hugo de Jonge. De corona-app kan straks de prullenbak alweer in, want we hebben een bril die alarm slaat als hij een besmet persoon ziet.

Je hoeft natuurlijk niet per se een slimme bril te kopen, maar dat dachten we bij de smartphone ook.

Met de slimme bril belanden we in Dantes hel, maar gelukkig weet de bril er de weg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden