Column Sheila Sitalsing

Meekoekeloeren

Van de digitale vegetariërs die deze krant afgelopen februari portretteerde – mensen die geen halve maatregelen nemen bij het beschermen van hun privégegevens voor meekoekeloerende autoriteiten, hackers en ander gespuis – is de universitair docent me het meest bijgebleven. Zij (ze wilde uiteraard niet onder haar eigen naam in de krant) heeft een schone computer waarmee ze niet op internet gaat voor alle belangrijke kwesties, en een vuile iPad voor Google en andere meekijkers. Geen WhatsApp. Geen parkeer-app, maar muntjes voor de parkeerautomaat – wat dus op steeds meer plekken domweg niet meer kan.

Ze rijdt auto, maar lang kan dat niet meer duren. Want ook de auto moet online. Nu is de rijdende smartphone nog iets van het duurdere segment en de wereld van de leasebak: van de 8,5 miljoen auto’s in Nederland is 7 procent nu ‘connected’, wat betekent dat ze in draadloze verbinding staan met de fabrikant en daar permanent allerhande gegevens naartoe sturen, van camerabeelden tot locatiegegevens, hoe vaak er geremd en aan het stuur gedraaid is, of de gordel om was of niet, welke muziek is gedraaid, informatie over wegdek en omgeving, alle bel-, app- en contactgegevens van de aangesloten telefoon.

Reuze handige feedback voor fabrikanten; technische onvolkomenheden kunnen per direct worden gladgestreken. Reuze handig ook om door te verkopen. Aan politie, belastingdienst, adverteerders, politieke partijen, de Chinees, de Rus en alle andere partijen die belang hebben bij het profileren van individuele automobilisten. Aan verzekeraars die dol zijn op rij-informatie, omdat dan een schadeformulier invullen bij een ongeluk niet meer hoeft en strategisch jokken over de toedracht schier onmogelijk wordt.

Tom van Engers en Dennis de Vries van de Universiteit van Amsterdam schreven het vorige maand nog maar eens op in een paper: het overgrote deel van de automobilisten in een verbonden auto heeft geen benul van de verzamelwoede van de fabrikant, tekent bij het kruisje omdat hij anders de bijbehorende app niet mag installeren (bij Tesla bijvoorbeeld) en leest in de voorwaarden over de verzameling en bewerking van privacygevoelige informatie omschrijvingen als ‘enzovoorts, enzovoorts’ (bij Volvo bijvoorbeeld).

Daar sta je dan, beschermd door de AVG en de Autoriteit Persoonsgegevens maar niet heus.

Hoeft natuurlijk niet, zo’n verbonden auto aanschaffen. En de smartphone aan de auto koppelen hoeft al helemáál niet. Maar vanaf 2022 wordt er, mits hij goedgekeurd wordt door de lidstaten, een Europese verordening van kracht die dataopslag en veiligheidssensoren eist in alle nieuwe auto’s. En later ook nog in bestaande auto’s.

Nóg een uitstekende reden om te blijven rijden in de ernstig verouderde middenklasser voor de deur. Die wordt al genoeg gefotografeerd en geflitst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden