Opinie

Mannen, sta óók op voor gelijkwaardigheid

Een protestbord tijdens de March for Women in Londen op 4 maart 2018. Foto anp

Nepal, Congo, Pakistan en Bangladesh. Niet bepaald landen waar vrouwen en minderheden een vooraanstaande rol hebben in de media. Ze zijn ondervertegenwoordigd bij de makers, komen minder vaak in beeld en worden dan ook nog stereotiep weergegeven. Verrassing: in Nederland doen we het niet veel beter. Op 8 maart kunnen mannen in de media laten zien dat ze dat anders willen, tijdens Men4Women.

De cijfers. In Pakistan is 36 procent van alle mensen in het nieuws een vrouw. In DR Congo is dat 30 procent en in Bangladesh 18 procent. En dan Nederland. Hier zien en horen we vrouwen en levert dat een aandeel op van 21 procent. Dat cijfer is bijna niet veranderd sinds het Global Media Monitoring Project over gender in 1995 begon met meten. Net iets meer dan in Bangladesh, maar minder dan in Congo of Pakistan. Of kijk naar het percentage vrouwen in het Genootschap van Hoofdredacteuren: 22 procent. Met deze cijfers bungelen we tussen de landen waar in onze perceptie de gelijkwaardigheid veel minder is. Ook bij Nederlandse media is er nog steeds sprake van een glazen plafond, een loonkloof en seksisme op de werkvloer, zo blijkt uit allerlei onderzoek.

En, als we ons niet schamen voor deze nare cijfers, er komt nog wat bij: áls vrouwen en minderheden al 'in beeld' komen, dan zien we ze in stereotype 'vrouwenrollen'. Dat is al even slecht als ondervertegenwoordiging. Stereotypen en heersende 'normen' hebben invloed op keuzes van carrières en persoonlijke levens van vrouwen én mannen. Wie nooit een vrouwelijke expert in de media hoort of ziet over politiek, economie of technologie, kiest minder snel een carrière in die richting. Mannen zien we meestal als leiders op hun vakgebied, professionals, waarbij het bijna nooit over hun uiterlijk of hun vaderschap gaat. Om dat scheve beeld weg te nemen hebben vrouwen en mannen elkaar nodig.

Zelfs in landen als Bangladesh, Nepal en Indonesië gingen vorig jaar op Internationale Vrouwendag mannen, werkzaam in de media, de straat op om deze genderongelijkheid aan de kaak te stellen. We moeten ons hier in Nederland schamen dat we even slecht scoren als landen waarvan we voetstoots aannemen dat het met de gendergelijkheid veel minder is gesteld. We houden ook hier stereotyperingen in stand die niet goed zijn voor onze dochters én zonen.

Op 8 maart hebben mannen in de media de kans te laten zien dat ze het anders willen. Ook in Nederland. We roepen ze daarom op óók op te staan voor gelijkwaardigheid. Uit solidariteit met hun moedige collega's uit Nepal, Bangladesh, Congo, Indonesië, Pakistan en Somalië. Maar ook in het belang van hun collega's, vrouwen, zussen, dochters én hun broers en zonen.

Maak werk van gelijkwaardigheid en kwaliteit op de werkvloer, maar ook in al die praatprogramma's, actualiteitenrubrieken, kranten en tijdschriften. Zet daarvoor de eerste stap tijdens Men4Women.

Boris van Westering, Free Press Unlimited, Janneke van Heugten, Mediaplatform Vaker in de Media