Making America Great Again, maar niet zoals Trump dacht

New York Times-columniste Maureen Dowd ziet heel wat lichtpuntjes sinds Donald de Eerste aan de macht is: dankzij de 'Kort-Vingerige Vulgariteit' zitten we allemaal op het puntje van onze stoel.

Acteur Alec Baldwin imiteert Trump bij de We Stand United demonstratie in New York op 19 januari 2017. Beeld afp

Luister goed, haters. De korte regeerperiode van Donald de Eerste is compleet dolgedraaid gek tot nu toe. Maar laten we kalm blijven en kijken naar de positieve kanten.

Donald Trump heeft er inderdaad voor gezorgd dat een deel van Amerika Great Again is.

Alleen niet op de manier die hij bedoelde.

Activisme

Hij heeft nieuw leven geblazen in feminisme, liberalisme, studentenactivisme, kranten, kabeltelevisie, demonstranten, barkeepers, psychologen, Twitter, de American Civil Liberties Union, George Orwell, Margaret Atwood, Hannah Arendt, Stephen Colbert, Nordstrom, the Federalist Papers, de scheiding der machten, de scheiding tussen kerk en staat, atleten en coaches die politieke standpunten innemen en Frederick Douglas.

Terwijl Trump kankert over Obamacare, zien steeds meer Amerikanen de voordelen van die wet.

Lena Dunham denkt dat de 'ziel-verpletterende pijn en vernietiging en hopeloosheid' van Trump haar geholpen hebben een slank figuur te krijgen.

Trump heeft wellicht zelfs de millennialmalaise doorbroken, want we zien meer millennials met belangstelling om de politiek in te gaan.

Elke keer dat onze malle nieuwe president twittert over de 'mislukkende' New York Times, gaan onze aandelen en digitale abonnementen omhoog met dank aan lezers die graag willen helpen de weg te vinden door de ontregelende Trumpeana Oceana Upside Down-dimensie die vol zit met trollen, lekken, liegen en conflicten.

Als Trump losgaat op Alec Baldwins Trumpvertolking en twittert dat Saturday Night Live 'niet grappig' is en 'heel slechte televisie', gaan de kijkcijfers omhoog. Ze zijn in twintig jaar niet zo hoog geweest als nu.

Cliffhangers

Trump werd alom geridiculiseerd omdat hij zijn bekendmaking van een kandidaat voor het Hooggerechtshof tot een aflevering van The Bachelor maakte, maar het moet worden gezegd dat de president meer talent voor het ontwerpen van spannende cliffhangers heeft dan wie ook sinds Charles Dickens.

Gewoonlijk saaie hoorzittingen omtrent kabinetsbenoemingen zijn nu toptelevisie. Terwijl Trump mensen naar voren schuift die de hun toegewezen departementen met dynamiet willen volproppen, hebben Amerikanen verse zin om te discussiëren wat op het spel staat voor het milieu, het onderwijs, de burgerrechten, en ziektekostenverzekeringen.

Trump heeft feiten Great Again gemaakt. Door de realiteit zo consistent te verdraaien, heeft hij iedereen alert gemaakt op alternatieve feiten.

'With great assurity', zoals Trump pleegt te zeggen, heeft de president de persvoorlichting in het Witte Huis weer relevant gemaakt. Michael Grynbaum van The Times noemt Sean Spicers liveoptredens 'de nieuwe grote hit voor televisie overdag' die het beter doet dan General Hospital en The Bold and the Beautiful. De pers moet, in de woorden van CNN's Jake Tapper, elke dag vechten om de waarheid te ontfutselen aan het web van West Wing-bedrog, verzinsels en beschuldigingen van 'fake news blah blah blah'.

Zelfbeheersing

Verrassend is Trumps zelfbeheersing. Aangezien hij zich vroeger, middels valse namen, voordeed als zijn eigen perswoordvoerder, is het verbazingwekkend dat hij nog geen verbeteringen en modeadviezen voor zijn woordvoerder Spicer twittert terwijl deze met de pers praat. Of simpelweg Spicer opzij duwt en zelf uitlegt dat de geweldige president Trump niets weet over de vraag of Michael Flynn nu wel of niet zit te tongen met de Russen.

Terwijl hij alarmeert en uitput, verdient de Kort-Vingerige Vulgariteit wel krediet voor ten minste één ontwikkeling: we zitten allemaal op het puntje van onze stoel.

De opgewonden kunstscene trollt de Troller in Chief. Het Museum of Modern Art heeft zijn gebruikelijke afstand tot de politiek laten vallen om te protesteren tegen Trumps inreisverbod voor mensen uit zeven hoofdzakelijk moslimlanden. Het heeft Cézanne, Picasso en Matisse vervangen door contemporaine kunst uit Iran, Irak en Soedan.

Het Public Theater kondigde aan in mei Shakespeare in the Park te zullen openen met Julius Caesar, over een populist die de absolute macht wil. Het stuk, zegt het theater, 'heeft nooit actueler gevoeld'.

Gezien de nerveuze koorts aan beide zijden, moeten we ons tempo in de gaten houden, zoals David Axelrod twitterde. Niettemin: de voornaamste manier waarop Trump bewijst dat Amerika groots is, zijn de beledigden en de bozen die opstaan om het tegen hem op te nemen.

En instellingen die bedoeld waren om de macht van een president in te perken en zijn schandalen te openbaren van de rechtbanken tot de cartoonisten en de media zijn allemaal in hoogste staat van paraatheid.

Behalve dan het Republikeinse Congres, dat doof lijkt te zijn.

Maureen Dowd © The New York Times

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden