Geldvraag Rekening delen

Mag iemand mij zomaar een betaalverzoek sturen?

Iemand stuurt mij een onverwacht betaalverzoek. Mag dat zomaar?

Tikkie wordt veelvuldig gebruikt om betaalverzoeken te versturen. Beeld ANP

Iedereen kan u een betaalverzoek sturen als hij het nummer van uw smartphone of uw e-mailadres kent. Het wordt ook wel een tikkie genoemd, naar de gelijknamige app waarmee veel van die betaalverzoeken worden verstuurd. Tikkie klinkt heel onschuldig, maar het is gewoon een rekening.

Laten we het zakelijk bekijken. Een rekening hoort bij een overeenkomst. Iemand levert u een product of dienst en wil daar een betaling voor ontvangen. Een overeenkomst is alleen geldig als beide partijen ermee hebben ingestemd.

Een voorbeeld: een vrouw maakt een afspraak met een advocaat voor een gratis kennismakingsgesprek. Zij wil de advocaat horen over de echtscheiding waarmee zij bezig is. Het gesprek vindt telefonisch plaats. Het duurt twee uur, veel langer dan een normaal kennismakingsgesprek van een half uur. Zij vraagt of de advocaat de zaak wil afhandelen voor een vast tarief, maar dat wil hij niet. De volgende dag laat zij weten geen gebruik te willen maken van zijn diensten. De advocaat stuurt haar daarop een rekening van 579 euro.

De zaak wordt voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur. Die geeft de klager gelijk, want de betrokkenen hadden geen afspraak gemaakt dat betaald zou worden. De advocaat had de vrouw de grens moeten aangeven van wat nog een gratis gesprek was.

Terug naar het betaalverzoek. U heeft met iemand iets gedronken of gegeten en later stuurt hij u een tikkie. U bent verbaasd, want u had niet afgesproken dat u de kosten zou delen. Er is geen geschillencommissie waar u naartoe kunt. U kunt zich moeilijk beroepen op het feit dat u niet heeft ingestemd.

Wat is er precies gebeurd? Als u in een bar was, heeft u misschien ten onrechte aangenomen dat de ander zou betalen. Dan biedt het betaalverzoek u de kans om uw onhandigheid te herstellen. Was u bij iemand op bezoek, dan lijkt het erg onvriendelijk om geld te vragen. Of was het soms de bedoeling dat u zelf een gerecht zou meenemen? Kortom: ga eerst na of u niet zelf nalatig bent geweest.

Een betaalverzoek maakt het makkelijk de kosten te delen. Het is ook eenvoudig om uit de bar te hollen onder de uitroep: ‘Ik moet de trein halen. Stuur maar een tikkie!’ U zadelt iemand op met een incassoprobleem. Hij moet bijhouden of u wel gaat betalen. En heeft hij u wel gehoord?

Betaalverzoeken zijn niet volmaakt. Er kan van alles fout gaan. Het is onmogelijk een betaalverzoek in te trekken. De verzender kan zien of u een tikkie betaald heeft. Maar dat geldt niet voor degene die moet betalen. Die moet dat nakijken in zijn bankoverzicht.

De belangrijkste conclusie is: laat niet te gemakkelijk de kosten aan iemand over. Maak goede afspraken voordat u weg gaat. Dring aan op eerlijk delen. Vraag expliciet per mail of WhatsApp naar een betaalverzoek en betaal zo snel mogelijk.

De advocaat had moet aangeven dat het kennismakingsgesprek voorbij was. Bij u is het andersom: u moet er goed over nadenken of het betaalverzoek niet toch terecht is. U kunt er ten slotte nog altijd voor kiezen om niet te betalen.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids. Ook een vraag aan Reinout? Geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden