Commentaar

Macht autobedrijven sterk verminderd

Brussel neemt initiatieven om scherpere emissie-eisen te handhaven. De auto-industrie stribbelt tegen.

Na de onthulling van sjoemelfraude bij Volkswagen was de eerste politieke reflex om de macht van de autobedrijven sterk te verminderen Beeld null
Na de onthulling van sjoemelfraude bij Volkswagen was de eerste politieke reflex om de macht van de autobedrijven sterk te verminderen

Het gevecht tussen de auto-industrie en de overheid is er één van de lange adem. Na de onthulling van sjoemelfraude bij Volkswagen was de eerste politieke reflex om de macht van de autobedrijven sterk te verminderen. Zowel bij de lobby in Brussel over het vaststellen van emissie-eisen als bij het daadwerkelijk testen van de auto's moet de invloed van de autofabrikanten minder worden.

In de praktijk blijkt deze insteek echter veel lastiger te realiseren dan gedacht. De belangen van de Duitse en Franse fabrikanten zijn groot en hun verwevenheid met politiek en controleorganen is aanzienlijk. De invloed van de Duitse industrie wordt ook aangewezen als een belangrijke oorzaak dat de Duitse regering erg terughoudend was om de emissie-eisen voor diesels snel te verhogen. Het compromis dat in Brussel werd gesloten was daardoor een verwaterd voorstel waardoor de auto's minder snel hun uitstoot hoefden terug te dringen.

Deze afzwakking was een gemiste kans omdat het in het belang van de gezondheid van burgers is de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Op de lange termijn zijn strenge eisen vermoedelijk ook voor de auto-industrie waardevol, omdat hiermee de benodigde ommezwaai naar duurzame auto's soepeler genomen kan worden.

In de tweede ronde tussen Brussel en de auto-industrie zet de Europese Commissie opnieuw hoog in. Verantwoordelijk commissaris Bienkowska is van plan om de invloed van autobedrijven bij testinstanties te verminderen. De autofabrikanten moeten voortaan de staat betalen voor het testen van hun nieuwe modellen, zodat de verwevenheid met de testinstanties afneemt. Ook de controle op de testinstanties zal verhoogd moeten worden.

Het voorstel van Bienkowska is verstandig en kan nog verder worden verbeterd. De Europese Commissie wil de verantwoordelijkheid van het testen nog op nationaal niveau laten liggen, terwijl er veel voor te zeggen is om juist een Europese testinstantie aan te wijzen.

Maar voor de EU-commissaris is het nu vooral zaak het voorstel ongeschonden langs de landenministers te krijgen. Als deze strengere aanpak niet verwatert onder Duitse of Franse druk, is er al veel gewonnen.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden