Rubriek De Kwestie

Londen als kolonie van Brussel is misschien wel beter af...

Dat Londen een kolonie van Brussel is, zoals ex-minister Boris Johnson beweert, zou als stelling best kunnen worden verdedigd. Ten slotte heeft de stad zijn welvaart voor een goed deel te danken aan de euro’s die daar binnenstromen en worden opgehaald.

Maar in zijn ontslagbrief gebruikt Johnson wel een heel bizar argument. Hij stelt dat Brussel onvoldoende doet om Londense fietsers te beschermen tegen vrachtwagens.

‘We wilden de ruiten van de truckcabines laten vergroten en hoewel de ontwerpen daarvoor klaarlagen en vele doden vielen onder fietsers, vooral onder vrouwelijke fietsers, werd ons verteld dat we op de EU moesten wachten om daarvoor wetgeving te maken’, zo staat letterlijk in zijn ontslag brief. Als ultieme narcist en clowneske dandy poseerde hij als eerste Britse politicus in de geschiedenis met een ontslagbrief op de voorpagina van The Daily Telegraph, een van de laatste, ouderwetse broadsheetkranten, voormalig werkgever van Johnson en huisorgaan van zijn partij. ‘Een aardige man’, schreef zijn voormalige hoofdredacteur Max Hastings over hem. ‘Maar voor de rest gewetenloos, zonder principes en scrupules.’

Johnson heeft zich tenminste in positieve zin ontpopt als fietspromotor. De Boris-bikes die op allerlei punten kunnen worden gehuurd en teruggezet, zijn een begrip in de Britse hoofdstad geworden.

En toen hij burgemeester was, werd overijverig gepoogd met potten verf op de rijbaan fietsstroken aan te duiden. Maar met zijn bijna middeleeuwse infrastructuur, vervaarlijke dubbeldekkers, koddig grote taxi’s en af- en aanrijdende trucks is er voor fietsers eigenlijk geen ruimte.

Ondanks die gevaren fietst 15 procent van de mannen wel eens in de Londense heksenketel, en 6 procent van de vrouwen. Daarbij vallen nogal eens verkeersdoden. Onder de slachtoffers zijn twee keer zoveel vrouwen als mannen, terwijl ze veel minder vaak fietsen.

Reden zou zijn dat vrouwen zich keurig aan de regels houden en bij het rode licht naast het gemotoriseerde verkeer wachten, waardoor ze in de dode hoek zitten en worden aangereden.

Mannen zijn assertiever en omzeilen de trucks, ze gaan er duidelijk zichtbaar voor staan of rijden aan de kant van de chauffeursplek.

Het feit dat fietsers grote kans hebben te worden gesneden en geschept in een fietsonvriendelijke stad als Londen staat vast. Het is alleen bizar om daar de EU de schuld van te geven. Nog geen vier jaar geleden gaf Johnson als burgemeester juist niet de EU de schuld maar de eigen regering die weigerde de EU-regels op het gebied van truckveiligheid te implementeren. ‘Ik ben zeer bezorgd dat de Britse regering niet bereid lijkt de EU-regels voor meer veiligheid – met name grotere voorruiten en ramen die dode hoeken voorkomen – te omarmen’, zei hij.

Met zulke politici is kolonisatie de enige oplossing.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.