Commentaar Meldpunt

Linkse indoctrinatie in de klas? Dan sorteert dat bijzonder weinig effect

Een docent staat voor de klas. Beeld Marcel van den Bergh

In de week waarin de provinciale ­parlementen en de Eerste Kamer zich afvroegen wat voor vlees ze in de kuip krijgen met de nieuwe Statenleden van Forum voor Democratie, manifesteerde die partij zich op onaan­gename wijze in het onderwijs: het ‘meldpunt indoctrinatie’ is het laatste wat de scholen kunnen gebruiken.

De spanning in de klaslokalen is al hoog genoeg nu iedere uit haar verband gerukte stelling op het schoolbord binnen de kortste keren via sociale media kan worden verspreid om de onderwijzer van dienst aan de schandpaal te nagelen. Een school is bij uitstek gebaat bij een veilig sociaal klimaat. Politici dienen dat niet te ondermijnen met onzinnige initiatieven die slechts dienen om het eigen profiel op te poetsen.

De vraag is immers waar toch de veronderstelling in het rechterdeel van de Kamer (VVD en PVV gingen ­Forum hierin voor) vandaan komt dat er sprake is van desastreuze linkse censuur en indoctrinatie in de klas­lokalen. Als het al waar zou zijn, hebben al die docenten weinig effect gesorteerd op het stemgedrag van potentiële kiezers: sinds de jaren zeventig is het rechterdeel van de Tweede Kamer vrijwel steeds dominant geweest.

Zoals in elke beroepsgroep lopen in het onderwijs mensen rond met overtuigingen. Gezien de oververtegenwoordiging van hogeropgeleiden voor de klas, zullen zij statistisch gezien vaker naar progressief links overhellen dan naar conservatief rechts. Maar wie denkt dat daarmee dus sprake zal zijn van indoctrinatie, heeft te weinig vertrouwen in de taakopvatting van onderwijzend Nederland én in het eigen beoordelingsvermogen van leerlingen en studenten. Net zo makkelijk als zij zich in de jaren zestig en zeventig losmaakten van de veronderstelde ‘reactionaire’ ­denkbeelden van de onderwijzers van de voorgaande generatie, zoeken zij ook nu gewoon hun eigen weg.

Wat de politiek van scholen mag vragen, is een veilig schoolklimaat waarin de leerdoelen worden ­bereikt, iedereen zichzelf kan zijn, alles wordt onderzocht en alle leerlingen wordt geleerd een eigen ­mening te ontwikkelen en die met open vizier uit te dragen. Scherp debat hoort daarbij. Een onderwijzer die kleur bekent, kan dat zelfs bevorderen.

Zolang er geen enkel signaal is dat het Nederlandse onderwijs zich in belangrijke mate aan die eis onttrekt, zou een politieke partij niet aan intimiderende verdachtmakingen moeten doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.