Opinie

Lezersbrieven: 'Waarom ik al 25 jaar met plezier les geef'

Lezers winden zich op over het management van het Amsterdamse Calvijn College dat docenten adviseert hun werkdruk te verlagen door minder stof te behandelen.

Middelbare schoolklas in Nijmegen, 2016. Foto Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Hobby

Volgens de directie van het Calvijn College organiseren docenten hun eigen werkdruk. De oplossing is gewoon wat minder stof behandelen. Dat kan makkelijk, want schoolboeken staan vol met 'de hobby van de schrijver'. Geef leraren veel parallelklassen, zodat ze steeds hetzelfde verhaal kunnen afdraaien, en ze krijgen het lekker rustig. Zo leer je leraren om zelf de regie te nemen. Als kers op de taart is er voor hen een 'geluksles' met mindfulness.

Ik geef al vijfentwintig jaar met plezier les. Mijn geheim: ik behandel de hele lesmethode en meer, want ik weet dat schoolboeken het minimum aan basiskennis bevatten. Ik heb verschillende klassen, zodat ik nooit vijf keer dezelfde les hoef te geven. Ik heb regelmatig een geluksles, als ik leerlingen verhalen vertel of met hen de actualiteit bespreek.

Maar mocht ik ooit een manager als Jolanda Hogewind krijgen, die 'echt in me zou investeren' en me 'zou vertellen waar ze heen wilde', dan denk ik dat ik net als tweederde van de collega's van het Calvijn College zou weigeren me op het rad te laten binden om haar slagen te maken, niet in de slachtofferrol zou kruipen, en zelf de regie zou nemen om een andere baan te zoeken.
Mieke de Vos, Haarlem

Doorbreek polarisatie leerkracht-manager

Na alle berichten over klagende leerkrachten die staken omdat zij overbelast en onderbetaald zouden zijn, lijkt de Volkskrant er aan het begin van het nieuwe jaar voor gekozen te hebben om nu de andere kant van dit 'klaagnarratief' te belichten. In het artikel over de opzienbarende verbeteringen van het Calvijn College in Amsterdam West worden uitsluitend schoolmanagers aan het woord gelaten en zij laten geen spaan heel van die klagende leerkrachten. Volgens de succesvolle managers van het Calvijn college lijden die leerkrachten aan een 'collectieve depressie'. Schoolmanager Jolanda Hogewind gaat zelfs zo ver dat zij hen vergelijkt met psychiatrische patiënten die 'gehecht zijn aan het ongelukkig zijn'. Na de demonisering van managers volgt nu dus de diskwalificatie van professionals. Is het geen goed voornemen voor 2018 om die groeiende polarisatie tussen leerkrachten en schoolmanagers te doorbreken?
Martien Schreurs, Nijmegen

Meer over