Brieven Friesland

Lezersbrieven: 'Friesland omarmt de uit protest gebouwde Pauperfontein'

De ingezonden brieven van donderdag 24 mei. 

De Pauperfontein van kunstenaar Henk de Boer (www.depaupers.nl). Foto de Paupers

De ingezonden lezersbrieven van donderdag 24 mei.

Brief van de dag: Pauperfontein 

‘Het was Randstad versus provincie in optima forma’ schrijft Anna van Leeuwen over de perikelen rond de plaatsing van fonteinen in de elf Friese steden in het kader van KH2018, Culturele Hoofdstad 2018 (Ten eerste, 18 mei). De Randstad roept inderdaad vaak weerstand op in de provincie, denk maar aan de wijze waarop er met de aardbevingsschade door gaswinning in Groningen wordt omgegaan. Maar hoe anders redeneert de curator van het fonteinenproject, Anna Tilroe. Zij wijt de weerstand aan huiver voor vreemdelingen. ‘Dat speelt nu overal in Europa.’ Nee, mevrouw Tilroe, voor zover er huiver voor vreemdelingen is, beperkt die zich tot Randstedelingen zoals Van Leeuwen al had geconcludeerd, en dan uitsluitend de ‘pommeranten’ (baasjes).

Het Culturele Hoofdstad-gebeuren was binnengehaald met mienskip (gemeenschap) als motto. De politiek koos vervolgens voor het aantrekken van figuren ‘van buiten’ om het project te leiden. De een haakte al vlot af vanwege gezondheidsproblemen, de ander kwam veel te laat en stapte even snel op. Een aantal mooie plannen vanuit de Friese mienskip kon daardoor niet doorgaan, ook goede publiciteit kwam daardoor niet of te laat van de grond. En de fonteinen kwamen voor de elfstedelingen uit de lucht vallen. Zoals de politiek veel te vaak zonder overleg mensen haar beleid oplegt. Die gang van zaken roept weerstand op.

In Workum heeft theatergroep De Paupers uit protest tegen de autoritaire besluitvorming een eigen fontein gebouwd: de Pauperfontein. Lokale pubers en de Volkskrant noemen het de piemelfontein. Inmiddels heeft de organisatie van KH 2018 de Pauperfontein omarmd.

Ybele Dam, Leeuwarden

Ont-manage

‘Ontregel de zorg’ is de slogan die de bewindslieden voor de zorg nu ook hebben omarmd. Ze schetsen een moeilijke taak voor hen en alle betrokkenen om te kappen in het oerwoud aan regeltjes (Ten eerste, 23 mei). Dit oerwoud is echter vooral gemaakt door managers. Managers hebben de neiging zichzelf onmisbaar te willen maken en dat betekent zo veel mogelijk regeltjes en controlemechanismen opleggen aan degenen die ze managen. Dit om, bij het ontbreken van inhoudelijke kennis en ervaring, grip te hebben op de zorgprofessionals. Leg de verantwoordelijkheid weer bij de laatsten en de overbodige regels worden automatisch geschrapt. Wil je ont-regelen, dan moet je eerst ‘ont-managen’.

Marc Conradi, Eelde

Politiseer kunst niet

‘Politieke correctheid leidt tot karakterloze en onbeduidende kunst’, las ik in het manifest van wat zich Vrij Links noemt. Ik zou zeggen, politiek incorrecte kunst is even karakterloos en onbeduidend. Kunstenaars moeten vooral vinden wat ze vinden, maar wat als kunst maken behoort tot het domein van de fantasie? Daar heerst een vrijheid die vele malen absoluter is dan in de meest progressieve samenleving haalbaar is. Het is het enige domein waar we als mens ons echt even vrij kunnen wanen.

Als Vrij Links vrijheid echt belangrijk vindt, doet ze er goed aan kunst met rust te laten en niet te politiseren. Kunst kan prima zonder manifesten en manifesten kunnen prima zonder kunst.

Micha Wertheim, Amsterdam

Vrij Links

Het manifest van Vrij Links (O&D, 18 mei) wil minder groepsidentiteit en meer individuele vrijheid, op basis van een neutrale staat en seculier onderwijs. De staat zorgt voor goed seculier onderwijs voor alle kinderen; ouders zijn zelf verantwoordelijk voor opvoeding in hun eigen geloof of levensovertuiging.

Mei Li Vos en Francisco van Jole (O&D, 23 mei) denken daar anders over. Zij stellen dat Vrij Links religie als bron van het kwaad ziet en religie wil onderdrukken. Hoe komen ze daarbij? Dat staat nergens in het manifest. Vrij Links legt de vinger op de juiste plek: onderwijs op godsdienstige grondslag mag best ter discussie worden gesteld. Scheiding van geloof en staat is een goed ding en een neutrale overheid draagt bij aan de vrijheid van allen: mensen van elke godsdienst of levensovertuiging.

Annelies de Vries, Wageningen

Overdaad

Beelden zeggen vaak meer dan duizend woorden. Maar overdaad schaadt. De krant van 23 mei bevat een enorme hoeveelheid foto’s. De schuldenrechter heeft meer dan een halve pagina. Vier foto’s van een omhelzende Akin Atalay. 24 kitchen op een bijna zwarte pagina (veel inkt) met op de tegenoverliggende pagina zes affiches van de overleden Bill Gold. Dus weinig informatieve tekst op deze twee pagina’s. De Chinese schuldenlast wordt ook verbeeld met veel foto’s. Daarna volgen twee pagina’s vol foto’s van moeders en dochters uit Teheran. Dan driekwart pagina met foto’s van jagers met hun jachttrofeeën: grizzly’s (stuitend overigens). Sporters kunnen ook wel een keer minder groot in beeld. De grens naar overdaad passeert bij vier pagina’s #zoekdeverschillen over Instagram. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe rubriek ‘Uitzicht uit mijn raam’.

Welk doel dient dit? Wie heeft daarin interesse? Zonde van het papier en de inkt (milieu). Wereldwijd gebeurt er genoeg dat om aandacht vraagt. Ergo, liever meer diversiteit aan informatie dan een berg foto’s.

Jacqueline Koppelman, Assen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.