Lezersbrieven

Lezersbrieven: 'Eigen planeet eerst!'

Is er water op Mars? Is er leven op andere planeten? Een tocht naar de Rode Planeet spreekt tot de verbeelding. Maar hoe interessant Mars ook is, laten we ons in de eerste plaats zorgen maken over de aarde en het milieu. Een selectie uit de scherpste lezersbrieven.

Een Amerikaanse satelliet bij de planeet Mars. Beeld epa

Er werd weer geen water ontdekt op Mars, ditmaal in een studie naar zoute stofstromen op steile hellingen. 'Waarom is dat water nou zo interessant?", vraagt Martijn van Calmthout zich af (Sir Edmund, 25 november).

Hij komt terecht tot de slotsom dat het allemaal om de zoektocht naar leven op andere planeten draait. Daarom rapporteren journalisten al decennia lang over onderzoeken waarbij er wel/geen water is gevonden. Grote vragen in de Nationale Wetenschapsagenda laten zien dat heel veel mensen dit willen weten. Uit pure nieuwsgierigheid of we alleen zijn in dit heelal.

Hoewel er nu al dertig jaar lang berichten met 'wel/geen water' in de media staan, gaat dit onderzoek niet om de welles-nietes vraag. Marswetenschappers jagen achter de vragen aan hoeveel vloeibaar water er was, wanneer, waar en hoe lang dat stroomde. Het is al tien jaar duidelijk dat Mars een bevriezende planeet is die vier miljard jaar geleden enorme stortvloeden van water kende, maar sindsdien vooral droog en bevroren is geweest.

Sporadische overstromingen, veroorzaakt door meteorietinslagen die het grondijs smelten, maakten hier en daar een delta. Vochtige puinstromen liepen, net als in de aardse gebergten, veel vaker de hellingen af. Zijn wetenschappers dan teleurgesteld als er toch geen vloeibaar water op Mars lijkt te zijn? Sommige misschien.

Maar Marsonderzoek leert ons veel over onze eigen planeet, vooral vanwege de verschillen. Voor die paar astronauten naar Mars is er waterijs genoeg in de grond, en heel misschien ook voor wat microben. Boeiend, maar we moeten ons met science fiction, utopie en mooie films niet zo laten afleiden van de veel dringender vraag hoe we Ruimteschip Aarde leefbaar, drinkbaar en eetbaar kunnen houden voor de mensen die nu al leven.

Mars is een verschrikkelijk vijandige poolwoestijn die geen reserveplaneet kan zijn. Zelfs als we op Aarde niets ondernemen tegen de door mensen veroorzaakte klimaatverandering en de gevolgen ervan, zelfs al dreigen er nog serieuzere rampen dan slechte films ons voorhouden, dan nog is het hier veel beter uit te houden dan op Mars. Eigen planeet eerst! Hieraan wordt gelukkig veel harder gewerkt door wetenschappers en delen van het bedrijfsleven, de politiek en de samenleving.
Maarten Kleinhans, aard- en marswetenschapper, Universiteit Utrecht

Ruilbeurs

Mooi stuk van Gerard Reijn in de over luchtvaart en klimaat. Dit kan alleen drastisch opgelost worden. Waarom geen globale ruilbeurs? Vliegkilometers voor geld. Je kan uitrekenen hoeveel er eigenlijk nog maar gevlogen mag worden om Parijs te halen.

Die kilometers verdeel je over de aardbewoners, die dan elk jaar weer theoretische vliegrechten krijgen. Wil je verder vliegen dan kan je je kilometers sparen, of bijkopen op de beurs. Veel mensen zullen hun rechten willen verkopen want die vliegen toch niet, en worden daarmee gelijk wat kapitaalkrachtiger. Zo help je het milieu en de Derde Wereld. Vliegen gaat wel duurder worden maar dat is toch onontkoombaar.

Al die pretreisjes naar de andere kant van de wereld, het kan gewoon niet meer.
Jan Prange, Sneek

Jammer

Dank voor de twee paginagrote artikelen in twee dagen over het verbeteren van onze leefomgeving, wereldwijd en op stedelijk niveau. Vandaag Paul Peeters over de C02 uitstoot door het vliegverkeer en de keuzes die we daarin moeten maken, gisteren Lot van Hooijdonk, wethouder in Utrecht, die Utrecht probeert meer leefbaar te maken. Jammer alleen dat Lot dan wel vindt dat ze naar Indonesië op vakantie kan.
Hans van Hal, Almere

Vervuiling?

Gerard Reijn slaat de spijker op zijn kop met zijn artikel over de vervuiling van de luchtvaartindustrie. Al jaren vertel ik mijn vriendenkring dat het ongekend is, dat er zo weinig tegengas wordt gegeven aan de luchtvaart. Als je je bedenkt hoeveel vliegtuigen er elke seconde wereldwijd in de lucht zijn en dat dit 24 uur per dag! En elk vliegtuig verbrandt op zijn vlucht 'enkele liters' kerosine op gemiddeld 10 kilometer hoogte. Vervuiling?
Hans Arkenbout, Amstelveen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden