ingezonden brieven

Lezersbrieven: ‘Academische achtergrond voegt niks toe aan dagelijkse praktijk in de klas’

De lezersbrieven van woensdag 9 juni.

In het gros van de leerjaren voegt diepgaande vakkennis en academische denkwijze niks toe aan de dagelijkse praktijk in de klas. De leraar is vooral bezig met ‘klassenmanagement’. Beeld Marcel van den Bergh
In het gros van de leerjaren voegt diepgaande vakkennis en academische denkwijze niks toe aan de dagelijkse praktijk in de klas. De leraar is vooral bezig met ‘klassenmanagement’.Beeld Marcel van den Bergh

Brief van de dag

Steeds hoor je weer de roep om meer academisch geschoolde docenten (Dinsdag, 8 juni), maar wat is daar de meerwaarde van? In het gros van de leerjaren voegt diepgaande vakkennis en academische denkwijze niks toe aan de dagelijkse praktijk in de klas. De leraar is vooral bezig met ‘klassenmanagement’, zorgen dat ieder de boeken meeneemt en opdrachten tijdig inlevert. De leraar moet in korte tijd kennis overdragen en voortdurend de groepsdynamiek in goede banen leiden. Hoe begeerlijk is dat voor iemand die primair geïnteresseerd is in zijn vak?

Dat veel goedbedoelende jonge leraren het binnen vijf jaar voor gezien houden, komt niet omdat ze onvoldoende zijn opgeleid. Het probleem zijn de perverse prikkels in het systeem en de bedroevende motivatie van leerlingen. Zo is de verantwoordelijkheid voor het slagen van leerlingen dankzij de onderwijsinspectie verschoven naar de scholen, die deze op het bordje van de leraar leggen. Ouders en leerlingen gedragen zich als klant en directies zijn daar in een krimpende leerlingenmarkt hypergevoelig voor.

Leerlingen voelen die dynamiek feilloos aan: als zij iets niet weten, heeft de leraar het niet duidelijk verteld. Als zij niet werken, is de docent er niet in geslaagd hen voldoende te motiveren. In rapportvergaderingen wordt meestal besloten tot het voordeel van de twijfel.

Sommige leerlingen worden zo door de school naar de eindstreep gedragen. En als antwoord op het gebrek aan motivatie van Nederlandse kinderen denken wij dat het onderwijs leuker moet. Dan krijg je een biologieleraar die leerlingen door de gang laat rennen om de jacht van een roofvogel na te bootsen. Leuk, niet leerzaam.

Alette van Doggenaar, docent, Utrecht

A.L. Snijders

Wat zou A.L. Snijders daarvan hebben genoten: in de eerste zin van zijn necrologie A.L. Schrijvers te worden genoemd (Ten eerste, 8 juni). Expres gedaan verslaggever, of een versnijding?

Frans van Lier, Amsterdam

Zeer kort verhaaltje

A.L. Snijders is overleden. Ter nagedachtenis een zkv. Een man zette zich in voor een goed doel en ging met de collectebus langs de huizen. Aan het eind van de straat keek hij om en zei zachtjes: ‘ik ben het goede doel’ en stak het geld in eigen zak. Een wijkagent hoorde hem en sloeg hem in de boeien. Gevangenisstraf volgde. Het geld ging naar... Ja, dat vertelt het zeer korte verhaaltje niet.

Luc Meuwese, Den Haag

Afgang

Een afgang is deze formatie, een spiraal van deceptie jegens het dualisme en een bedreiging voor elk greintje politieke acceptatie in de coronagroeven van de huid van elk Nederlander. De sociaaldemocraten willen echt niet regeren met de christenen, de democraten toch ook liever niet (Ten eerste, 7 juni).

De vijfde macht en daarmee ook het volk zijn gedwongen op de oppervlakte van het formatiemoeras te blijven, met als tekenend beeld een besmuikte Ploumen die ‘van de informateur echt niks mag vertellen.’ Een fundamenteel probleem. Tegengesteld aan iedere vorm van transparante bestuurscultuur. Een afgang.

Merlijn van Leerzem, scholier, 15 jaar, Breda

Ex-ambtenaar

Waarom wordt Sywert van Lienden in ieder artikel ‘de ex-ambtenaar’ genoemd? Dit wekt onbedoeld de indruk dat ambtenaren van alles kunnen ritselen. De mondkapjesdeal is juist tot stand gekomen dankzij zijn rol als mediapersoonlijkheid en ondernemer. Zijn voormalige functie als ambtenaar heeft hier niets mee te maken.

Sanna Plessius, Rotterdam

Shakespeare

Als leraar Engels zei ik regelmatig tegen mijn leerlingen; de meeste citaten die je tegenkomt zijn of van Shakespeare of komen uit de Bijbel. Ik geloof niet dat ik Jan Kuitenbrouwer in de klas heb gehad, maar hij dicht de woorden ‘many a true word was spoken in jest’ in dit geval ten onrechte toe aan Shakespeare (V, 8 juni). Dit citaat komt uit Chaucers ‘The Cook’s tale’ uit The Canterbury Tales.

Om zeker te zijn dat je niet wordt gecorrigeerd, liet een Engelse vriend van mij zijn citaten voorafgaan met ‘as Shakespeare could have said’. Misschien kan Kuitenbrouwer dat ook doen?

Joop Stelwagen, Amsterdam

Elite

Sander Schimmelpenninck ziet als oplossing voor de tekortkomingen bij de overheid het instellen van een nieuwe elitelaag (O&D, 7 juni). Hoe naïef. Zowel in bedrijfsleven als bij overheid gewerkt hebbend, kan ik hem meedelen dat een elitelaag niet nodig is.

Zowel binnen bedrijfsleven als overheid werken uitstekende en gemotiveerde mensen, is mijn ervaring. Goed voor de doelen van de organisatie. Het gaat erom deze goede mensen te selecteren voor de nodige functies. Het aantrekken van een elitelaag resulteert enkel in de creatie van een laag te veel betaalde en tegelijk lege ambitieuzen zonder meerwaarde voor de organisatie.

Jan van Leeuwen, Rotterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden