Column Chris Buur

Less is more: een modern dashboard heeft geen frutsels nodig

. Beeld .

Chris Buur en Sheila Sitalsing schrijven beurtelings wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Het minimalisme keert terug in het auto-ontwerp – tenminste, Tesla oogst lof met zijn extreem uitgeklede interieur van de Model 3. Zitten veel andere dashboards nog vol knopjes en klokken en glimmende pianotoetsjes, dat van de 3 is niet veel meer dan een zwarte en een houten horizontale streep met grote iPad erop. Dat geeft meteen aan wat dat minimalisme moet overbrengen: De Vooruitgang, want met zo'n groot touchscreen heb je geen knopjes en andere frutsels meer nodig. Wat rest is rust.

En chicte – eerder constateerden we al dat Mercedes extra hard riep dat het tijdperk van het computergestuurde  shapen en plooien van auto-exterieurs voorbij was, voortaan zou alles bij het merk weer glad en strak worden – ook om nadrukkelijk Europees beschaafd tegenwicht te bieden aan de tegenwoordige Japanse ontwerp-hysterie.

Ook BMW, plooimaster van de jaren tien, verklaarde zich onlangs bij monde van de Nederlandse ontwerpbaas Adrian van Hooydonk voorstander van het minimalisme. Toen hij zich tegenover BMW-fans op de autosalon van Frankfurt moest verantwoorden voor die idioot grote dikke neus die nieuwe BMW’s meekrijgen, verdedigde hij zich door te stellen dat BMW een clean ontwerp probeert te bereiken met slechts een paar grote elementen.

En niet te vergeten: twee weken gelden won de extreem ingehouden Polestar 1 onze door kenners bejureerde competitie van Mooiste Auto Van Het Jaar.

Gratis tip voor auto-ontwerpers die uiterlijke beschaving en innerlijke vooruitgang willen uitstralen, met less is more in het vaandel: kijk naar de jaren tachtig, de laatste periode dat met eenzelfde middel een vergelijkbaar effect moest worden bereikt. Toen omdat alles aerodynamica moest uitstralen en het dus zaak was om het ontwerp van optische frutsels te ontdoen.

Dat resulteerde in een reeks heel fraai ingehouden ontwerpen – De Alfa Romeo 164 bijvoorbeeld, en de Citroen BX, en – tikkie onderschat – de Chrysler LeBaron cabriolet. Mooie vondst die die ontwerpen verbindt en die een heuse ontwerptrend van die jaren zou worden: de langgerekte, loeistrakke horizontale streep, die over het langste gedeelte van de auto liep: over de bumpers, van helemaal voor naar helemaal achter, over de flanken. Op die flanken zaten op die hoogte – op ongeveer eenderde, als ware het de gulden snede – ook in de jaren zeventig al stootstrips, maar in de eighties leken ze de voiture als het ware helemaal horizontaal doormidden te snijden.

Horizontaal maakt langgerekt, en langgerekt maakt elegant, en elegant is het nieuwe stoer. Graag gedaan. Audi is al voorzichtig begonnen, met die streep onder aan de A8.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden